• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Att börja stort eller smått – en jämförande fallstudie av läs- och skrivundervisning inspirerad av Bornholmsmodellen respektive Phonics Malou Lösaus 19881211-4620

Sammanfattning
Inom läs- och skrivundervisningen finns en stor mängd sinsemellan varierande metoder, vilka samtliga har – mer eller mindre – åtskilda perspektiv på ämnet. I den följande rapporten presenteras några av de mest frekventa, framställda ur nio verksamma pedagogers perspektiv. Fem pedagoger på en standardiserad svensk skola samt fyra pedagoger på en skola med engelsk inriktning berättar under varsin samtalsintervju om hur de arbetar med läs- och skrivinlärning med sina elever, vilka går i förskoleklass eller förstaklass. Med avsikt att jämföra dessa tillvägagångssätt, har intervjusvaren ställts i relation till varandra samt relevant forskning i ämnet. Då de främst brukade metoderna var Bornholmsmodellen och Phonics är det främst utifrån dessa som resultatet analyserats, men även andra essentiella aspekter av läs- och skrivinlärning generellt, liksom i mindre utsträckning andra konkreta metoder, har beaktats. Det som slutligen framträtt som det mest vitala vid undervisningen av läsning och skrivning, liksom undervisning i sin helhet, är variation; att bemöta var elever där den befinner sig och på det sätt som mest lämpar sig åt individen. Detta arbete har således som sin målsättning att hjälpa pedagoger i sin strävan att vidga sina perspektiv genom att ställa två metoder, som traditionellt anses vara av ”endera eller”-typ, i relation till varandra och belysa hur de två kan vara sinsemellan kompletterande.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/35890
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_35890_1.pdf (462.1Kb)
Datum
2014
Författare
Ök, Åsna
Nyckelord
Phonics
Bornholmsmodellen
Läs- och skrivundervis
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV