• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Fritidshemmet - Skolans skyltfönster. En studie om fritidshemmets funktion och dess möjligheter till verksamhetsutveckling.

Abstract
Sammanfattning: Vi har i denna studie undersökt hur fritidspedagoger och rektorer beskriver fritidshemmets funktion samt fritidspedagogens position i verksamheten. Vårt syfte med, och huvudfråga i studien är att skapa kunskap kring vilka verktyg som krävs för att driva verksamhetsutveckling i den integrerade heldagsomsorg, som fritidshem och skola gemensamt ska erbjuda barn. Studien bygger på dokumentanalys och datainsamlingen är genomförd med kvalitativa samtalsintervjuer. Respondenterna är fem yrkesverksamma rektorer och tre yrkesverksamma fritidspedagoger. Alla intervjuer genomfördes på respondenternas arbetsplatser. Resultaten visar att fritidshemmets funktion är att erbjuda barn trygghet, social träning och en meningsfull fritid. Undersökningen visar även att fritidspedagogens funktion är att ansvara för eftermiddagsverksamheten på fritidshemmet samt att fungera som en resurs under skolsamverkanstiden. Fritidspedagogerna uppger att det är problematiskt att erbjuda en meningsfull fritid då barngrupperna är för stora och att dokumentation, reflektion och planering inte hinns med så som verksamheten ser ut idag. Fritidspedagogerna önskar ett ökat samarbete och gemensam planering tillsammans med lärarna. Respondenterna skulle gärna se att huvudmannen hade en större insikt i vad fritidshemsverksamhet innebär. De verktyg som krävs för att driva verksamhetsutveckling i den integrerade heldagsomsorgen är bland annat att huvudman och rektor är insatta i verksamhetens utformning och att både lärare och fritidspedagoger erbjuds kompetensutveckling för att få en gemensam grund att stå på. Rektorer önskar att fritidspedagoger ska ta större initiativ för att utveckla verksamheten samt använda och synliggöra tillämpandet av läroplanen för barn, föräldrar, lärare, rektorer och samhället i stort. Vår studies betydelse för läraryrket är att synliggöra behovet av skolutveckling inom verksamheterna skola och fritidshem, så att dessa två kan integreras och bilda den helhet som fritidshem och skola ska vara.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/35892
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_35892_1.pdf (545.6Kb)
Date
2014
Author
Voss, Niklas
White, Ann-Katrin
Keywords
Fritidshemsverksamhet
heldagsomsorg
samarbete
s
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV