Fritidshemmet - Skolans skyltfönster. En studie om fritidshemmets funktion och dess möjligheter till verksamhetsutveckling.
Sammanfattning
Sammanfattning:
Vi har i denna studie undersökt hur fritidspedagoger och rektorer beskriver fritidshemmets funktion samt
fritidspedagogens position i verksamheten. Vårt syfte med, och huvudfråga i studien är att skapa kunskap kring
vilka verktyg som krävs för att driva verksamhetsutveckling i den integrerade heldagsomsorg, som fritidshem
och skola gemensamt ska erbjuda barn. Studien bygger på dokumentanalys och datainsamlingen är genomförd
med kvalitativa samtalsintervjuer. Respondenterna är fem yrkesverksamma rektorer och tre yrkesverksamma
fritidspedagoger. Alla intervjuer genomfördes på respondenternas arbetsplatser. Resultaten visar att
fritidshemmets funktion är att erbjuda barn trygghet, social träning och en meningsfull fritid. Undersökningen
visar även att fritidspedagogens funktion är att ansvara för eftermiddagsverksamheten på fritidshemmet samt att
fungera som en resurs under skolsamverkanstiden. Fritidspedagogerna uppger att det är problematiskt att erbjuda
en meningsfull fritid då barngrupperna är för stora och att dokumentation, reflektion och planering inte hinns
med så som verksamheten ser ut idag. Fritidspedagogerna önskar ett ökat samarbete och gemensam planering
tillsammans med lärarna. Respondenterna skulle gärna se att huvudmannen hade en större insikt i vad
fritidshemsverksamhet innebär. De verktyg som krävs för att driva verksamhetsutveckling i den integrerade
heldagsomsorgen är bland annat att huvudman och rektor är insatta i verksamhetens utformning och att både
lärare och fritidspedagoger erbjuds kompetensutveckling för att få en gemensam grund att stå på. Rektorer
önskar att fritidspedagoger ska ta större initiativ för att utveckla verksamheten samt använda och synliggöra
tillämpandet av läroplanen för barn, föräldrar, lärare, rektorer och samhället i stort. Vår studies betydelse för
läraryrket är att synliggöra behovet av skolutveckling inom verksamheterna skola och fritidshem, så att dessa två
kan integreras och bilda den helhet som fritidshem och skola ska vara.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2014Författare
Voss, Niklas
White, Ann-Katrin
Nyckelord
Fritidshemsverksamhet
heldagsomsorg
samarbete
s
Språk
sv