Visa enkel post

dc.contributor.authorVoss, Niklassv
dc.contributor.authorWhite, Ann-Katrinsv
dc.date.accessioned2014-05-28T11:05:16Z
dc.date.available2014-05-28T11:05:16Z
dc.date.issued2014sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/35892
dc.description.abstractSammanfattning: Vi har i denna studie undersökt hur fritidspedagoger och rektorer beskriver fritidshemmets funktion samt fritidspedagogens position i verksamheten. Vårt syfte med, och huvudfråga i studien är att skapa kunskap kring vilka verktyg som krävs för att driva verksamhetsutveckling i den integrerade heldagsomsorg, som fritidshem och skola gemensamt ska erbjuda barn. Studien bygger på dokumentanalys och datainsamlingen är genomförd med kvalitativa samtalsintervjuer. Respondenterna är fem yrkesverksamma rektorer och tre yrkesverksamma fritidspedagoger. Alla intervjuer genomfördes på respondenternas arbetsplatser. Resultaten visar att fritidshemmets funktion är att erbjuda barn trygghet, social träning och en meningsfull fritid. Undersökningen visar även att fritidspedagogens funktion är att ansvara för eftermiddagsverksamheten på fritidshemmet samt att fungera som en resurs under skolsamverkanstiden. Fritidspedagogerna uppger att det är problematiskt att erbjuda en meningsfull fritid då barngrupperna är för stora och att dokumentation, reflektion och planering inte hinns med så som verksamheten ser ut idag. Fritidspedagogerna önskar ett ökat samarbete och gemensam planering tillsammans med lärarna. Respondenterna skulle gärna se att huvudmannen hade en större insikt i vad fritidshemsverksamhet innebär. De verktyg som krävs för att driva verksamhetsutveckling i den integrerade heldagsomsorgen är bland annat att huvudman och rektor är insatta i verksamhetens utformning och att både lärare och fritidspedagoger erbjuds kompetensutveckling för att få en gemensam grund att stå på. Rektorer önskar att fritidspedagoger ska ta större initiativ för att utveckla verksamheten samt använda och synliggöra tillämpandet av läroplanen för barn, föräldrar, lärare, rektorer och samhället i stort. Vår studies betydelse för läraryrket är att synliggöra behovet av skolutveckling inom verksamheterna skola och fritidshem, så att dessa två kan integreras och bilda den helhet som fritidshem och skola ska vara.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectFritidshemsverksamhetsv
dc.subjectheldagsomsorgsv
dc.subjectsamarbetesv
dc.subjectssv
dc.titleFritidshemmet - Skolans skyltfönster. En studie om fritidshemmets funktion och dess möjligheter till verksamhetsutveckling.sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post