• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Trädet är naket! - Faktorer som stödjer respektive hindrar pedagogers arbete med utomhuspedagogik.

Abstract
Syfte Syftet med studien var att skapa kunskap över hur pedagoger arbetar utifrån sina erfarenheter och tankar kring utomhuspedagogik i förskolan. Vi vill undersöka om det finns några faktorer som kan stödja eller hindra pedagogerna i deras arbete med utomhuspedagogik. Några faktorer kan vara resurser, utbildning och pedagogens engagemang. Huvudfråga Problemställningen vi har satt upp behandlar pedagogers arbete med utomhuspedagogik i relation till tidigare forskning inom ämnet. Metod Vi har använt oss av intervjuer och observationer för att samla data på tre förskolor. Under intervjuerna användes penna, papper och diktafon. Att spela in intervjuer möjliggjorde transkribering för bevarande av viktiga detaljer. Under observationerna har vi haft penna och papper för att kunna anteckna direkt i situationen. Resultat Resultaten visade att pedagogerna uttrycker sig på ett sätt i intervjuerna och agerar på ett annat i observationerna. Vi har kunnat se mönster hur de olika faktorerna påverkat pedagogernas arbete med utomhuspedagogik. Betydelse för läraryrket Den här studien kan vara av betydelse för läraryrkets utveckling då den kan fungera som ett bidrag med kunskap för fortsatt arbete med utomhuspedagogik. Det kan visa faktorerna som kan vara med när man arbete med utomhuspedagogik.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/35893
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_35893_1.pdf (1.139Mb)
Date
2014
Author
Kroon, Annelie
Daun, Birgitta
Clements, Sheryl
Keywords
Utomhuspedagogik
sociokulturellt lärande
pedagog
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV