Trädet är naket! - Faktorer som stödjer respektive hindrar pedagogers arbete med utomhuspedagogik.
Sammanfattning
Syfte
Syftet med studien var att skapa kunskap över hur pedagoger arbetar utifrån sina erfarenheter och tankar
kring utomhuspedagogik i förskolan. Vi vill undersöka om det finns några faktorer som kan stödja eller
hindra pedagogerna i deras arbete med utomhuspedagogik. Några faktorer kan vara resurser, utbildning och
pedagogens engagemang.
Huvudfråga
Problemställningen vi har satt upp behandlar pedagogers arbete med utomhuspedagogik i relation till
tidigare forskning inom ämnet.
Metod
Vi har använt oss av intervjuer och observationer för att samla data på tre förskolor. Under intervjuerna
användes penna, papper och diktafon. Att spela in intervjuer möjliggjorde transkribering för bevarande av
viktiga detaljer. Under observationerna har vi haft penna och papper för att kunna anteckna direkt i
situationen.
Resultat
Resultaten visade att pedagogerna uttrycker sig på ett sätt i intervjuerna och agerar på ett annat i
observationerna. Vi har kunnat se mönster hur de olika faktorerna påverkat pedagogernas arbete med
utomhuspedagogik.
Betydelse för läraryrket
Den här studien kan vara av betydelse för läraryrkets utveckling då den kan fungera som ett bidrag med
kunskap för fortsatt arbete med utomhuspedagogik. Det kan visa faktorerna som kan vara med när man
arbete med utomhuspedagogik.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2014Författare
Kroon, Annelie
Daun, Birgitta
Clements, Sheryl
Nyckelord
Utomhuspedagogik
sociokulturellt lärande
pedagog
Språk
sv