Visa enkel post

dc.contributor.authorGilberth, Johan
dc.date.accessioned2014-06-10T09:31:48Z
dc.date.available2014-06-10T09:31:48Z
dc.date.issued2014-06-10
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/35989
dc.description.abstractSyfte och frågeställningar Syftet med uppsatsen är att studera lärares attityder till skrivregler, undervisningen om skrivregler och målen i kursplanen som rör skrivregler. Jag har också analyserat resultatet på ämnesprovet i syfte att utforska samband mellan lärares attityder till sin utbildning, undervisningens innehåll och elevers resultat. Specifikt vill jag ta reda på vad fem lärare har för uppfattning om sin undervisning i skrivregler och elevernas resultat i stavning och interpunktionsmomentet på nationella ämnesprovet i åk3. Hur ser lärare på sin egen utbildning i skrivregler? Vad berättar lärare om undervisningen i svenska i allmänhet och utifrån aspekterna formella och funktionella moment i undervisningen? Vad berättar lärare vars elever gjort proven angående elevernas resultat i relation till sin undervisning i skrivregler? Metod Jag har använt kvalitativa samtalsintervjuer för att samla in mina data. Fem svensklärare med olika yrkeserfarenhet i åk3 på fyra olika skolor har intervjuats. De undersökta klasserna och skolorna skiljer sig till viss del åt utifrån socio-ekonomiska aspekter på elevunderlaget. Samtalen har transkriberats och tolkats. Resultat Det går att påvisa ett samband mellan lärares attityder och elevers resultat inom ramen för arbetet. Lärarna i studien fokuserar i sin undervisning på funktionella och kommunikativa aspekter i svenskämnet. Detta återspeglas också i resultaten på ÄP åk3 i undersökningsområdet. Funktionella moment får generellt bättre resultat än det formella momentet stavning och interpunktion. Majoriteten av respondenterna ansåg att kraven för godkänt i kursplanens och på ämnesprovets stavning och interpunktionsmoment var för låga. Lärarna lyfte fram flera faktorer som påverkar en positiv språkutveckling, så som klassrumsklimat och en processfokuserad undervisning. Lärarna ansåg att språkets formella aspekter är viktiga men att dessa, så som rättstavning och grammatik, inte var i fokus i skolarbetet. Några generaliserbara slutsatser kring relationen lärares attityder och elevers resultat går inte att dra pga. studiens omfattning.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesKandidatuppsatssv
dc.relation.ispartofseriesVT14 IPS-02 SEL320sv
dc.subjectlärares attitydersv
dc.subjectskrivreglersv
dc.subjectstavningsv
dc.subjectinterpunktionsv
dc.subjectsvenskasv
dc.subjectundervisningsv
dc.subjectämnesprov åk3sv
dc.titleE de Viktigt at kuNa sta Va ret? Lärares attityder till undervisning i skrivregler i relation till resultat på nationella ämnesprov i svenska i årskurs tresv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of education and special educationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitetswe
dc.type.degreeStudent essay


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post