dc.contributor.author | Gilberth, Johan | |
dc.date.accessioned | 2014-06-10T09:31:48Z | |
dc.date.available | 2014-06-10T09:31:48Z | |
dc.date.issued | 2014-06-10 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/35989 | |
dc.description.abstract | Syfte och frågeställningar
Syftet med uppsatsen är att studera lärares attityder till skrivregler, undervisningen om skrivregler och målen i kursplanen som rör skrivregler. Jag har också analyserat resultatet på ämnesprovet i syfte att utforska samband mellan lärares attityder till sin utbildning, undervisningens innehåll och elevers resultat. Specifikt vill jag ta reda på vad fem lärare har för uppfattning om sin undervisning i skrivregler och elevernas resultat i stavning och interpunktionsmomentet på nationella ämnesprovet i åk3.
Hur ser lärare på sin egen utbildning i skrivregler?
Vad berättar lärare om undervisningen i svenska i allmänhet och utifrån aspekterna formella och funktionella moment i undervisningen?
Vad berättar lärare vars elever gjort proven angående elevernas resultat i relation till sin undervisning i skrivregler?
Metod
Jag har använt kvalitativa samtalsintervjuer för att samla in mina data. Fem svensklärare med olika yrkeserfarenhet i åk3 på fyra olika skolor har intervjuats. De undersökta klasserna och skolorna skiljer sig till viss del åt utifrån socio-ekonomiska aspekter på elevunderlaget. Samtalen har transkriberats och tolkats.
Resultat
Det går att påvisa ett samband mellan lärares attityder och elevers resultat inom ramen för arbetet. Lärarna i studien fokuserar i sin undervisning på funktionella och kommunikativa aspekter i svenskämnet. Detta återspeglas också i resultaten på ÄP åk3 i undersökningsområdet. Funktionella moment får generellt bättre resultat än det formella momentet stavning och interpunktion.
Majoriteten av respondenterna ansåg att kraven för godkänt i kursplanens och på ämnesprovets stavning och interpunktionsmoment var för låga. Lärarna lyfte fram flera faktorer som påverkar en positiv språkutveckling, så som klassrumsklimat och en processfokuserad undervisning.
Lärarna ansåg att språkets formella aspekter är viktiga men att dessa, så som rättstavning och grammatik, inte var i fokus i skolarbetet. Några generaliserbara slutsatser kring relationen lärares attityder och elevers resultat går inte att dra pga. studiens omfattning. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | Kandidatuppsats | sv |
dc.relation.ispartofseries | VT14 IPS-02 SEL320 | sv |
dc.subject | lärares attityder | sv |
dc.subject | skrivregler | sv |
dc.subject | stavning | sv |
dc.subject | interpunktion | sv |
dc.subject | svenska | sv |
dc.subject | undervisning | sv |
dc.subject | ämnesprov åk3 | sv |
dc.title | E de Viktigt at kuNa sta Va ret? Lärares attityder till undervisning i skrivregler i relation till resultat på nationella ämnesprov i svenska i årskurs tre | sv |
dc.type | Text | eng |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of education and special education | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet | swe |
dc.type.degree | Student essay | |