• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Swedish / Institutionen för svenska språket (-2021)
  • Kandidatuppsatser (Department of Swedish / Institutionen för svenska språket)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Swedish / Institutionen för svenska språket (-2021)
  • Kandidatuppsatser (Department of Swedish / Institutionen för svenska språket)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”Svenska är inte min favorit ämne”

En undersökning om finska gymnasieelevers attityder till och kontakt med svenskan samt hur dessa attityder och kontakter påverkar det skriftliga inlärarspråket

Abstract
I denna uppsats har jag valt att undersöka finska gymnasieelevers attityder till det svenska språket och dessa attityders påverkan till deras grammatiska förmåga vid skriftlig framställning. Jag har även undersökt dessa elevers kontakt med det svenska språket och den svenska språkgruppen, samt huruvida denna kontakt (eller avsaknaden av den) kan påverka elevernas grammatiska förmåga. Anledningen till att jag ville undersöka just elevers attityder är den pågående språkdebatten och initiativet om valfri skolsvenska i riksdagen i Finland, vilket gör denna undersökning aktuell. Jag ville också få elevers synvinkel på debatten, då det trots allt är de som påverkas mest av ett kommande riksdagsbeslut. Metoden som användes i studien var en enkätundersökning och analys av uppsatser skrivna av elever i årskurs ett och två på två finska gymnasieskolor. Som grund i analysen av attityder har jag använt Lamberts socialpsykologiska modell om attityders verkan till andraspråksinlärning. När det gäller uppsatsanalysen har jag valt att analysera elevernas förmåga att använda några grammatiska strukturer (korrekt ordföljd, tempus och nominalfras) som ofta skapar problem för finska inlärare. Dessa tre strukturer valde jag utifrån Källströms kontrastiva beskrivning av finska språket för att begränsa arbetets omfång. Resultatet visar att attityden till svenskan eller kontakten med språket generellt inte har någon större inverkan till elevernas språkkunskaper på gruppnivå och att de individuella skillnaderna var allra största. Attityderna har dock enligt min studie en marginellt större påverkan till språkbehärskningen än kontakten med språket.
Degree
Student essay
Other description
Specialarbete, SIS133 15 hp Ämne: Svenska som andraspråk Termin: VT 2014 Handledare: Sofia Tingsell
URI
http://hdl.handle.net/2077/36034
Collections
  • Kandidatuppsatser (Department of Swedish / Institutionen för svenska språket)
View/Open
gupea_2077_36034_1.pdf (573.7Kb)
Date
2014-06-16
Author
Mäkilä, Anna
Keywords
svenska som främmandespråk
attityder
grammatik
Series/Report no.
Kandidatuppsats
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV