• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Magisteruppsatser (IPS)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Magisteruppsatser (IPS)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Nycklar för en inkluderande lärandemiljö - en vinjettstudie baserad på specialpedagogers beskrivningar av förebyggande arbete

Sammanfattning
Syfte: Syftet med undersökningen är att ta reda på hur specialpedagoger i en kommuns F-6 verksamhet beskriver det förbyggande arbetet för en inkluderande lärandemiljö. Fokus i studien har varit specialpedagogernas roll och arbetsuppgifter och hur deras beskrivningar av ett förebyggande arbete kan bidra till en inkluderande lärandemiljö. Teori: Studien har tagit sin utgångspunkt i det sociokulturella perspektivet där elever utvecklas i samspel med andra och blir delaktiga i kunskaper och färdigheter. Det handlar om att skapa framgångsrika lärandemiljöer som präglas av interaktion och samspel emellan elever, lärare- elev, samt mellan lärarna. Ett av de viktigaste utvecklingsområdena är att göra eleverna delaktiga i deras lärandeprocess. Metod: Studien är kvalitativ och vi har valt att använda oss av vinjettmetoden för att samla in vår empiri. Tio specialpedagoger som arbetar inom F-6 verksamhet ur en och samma kommun har genomfört vinjetten och svarat på dess frågor. Studien är inspirerad av en hermeneutisk ansats. I analysarbetet av den insamlade empirin har vi tagit hjälp av en hermeneutisk tolkning där en växelverkan sker mellan delar och helhet för att skapa en förståelse. Resultat: Resultatet visar att specialpedagogerna beskriver det förebyggande arbetet utifrån tre nivåer: Organisationsnivå, gruppnivå och slutligen individnivå. Det nämns ett antal faktorer i resultatet, som enligt specialpedagogerna ses som de mest betydelsefulla ”nycklarna” för att en inkluderande lärandemiljö ska kunna utvecklas. Dessa faktorer eller nycklar är bland annat arbetet med skolans värdegrund, skapa en verksamhet som bygger på gemenskap och delaktighet, samt att skolans personal kan ta vara på elevers olikheter i undervisningen. Det handlar också enligt specialpedagogerna, om att kunna ge eleverna förutsättningar, dels genom en strukturerad lärandemiljö och dels skapa förutsättningar för eleverna att lära i samspel med varandra.
Examinationsnivå
Student Essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/36078
Samlingar
  • Magisteruppsatser (IPS)
Fil(er)
gupea_2077_36078_1.pdf (301.8Kb)
Datum
2014-06-23
Författare
Davidsson, Linda
Johansson, Caroline
Nyckelord
inkludering
förebyggande arbete
delaktighet
gemenskap
Serie/rapportnr.
Magisteruppsats
VT14-IPS-11 SPP600
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV