Förväntningar på bildämnet - En analys av bildämnet på formuleringsarenan genom läroplanerna från 1969, 1980, 1994 och 2011
Sammanfattning
Syftet med det här arbetet är att undersöka hur förväntningarna på bildämnet har sett ut, såsom de
framkommer av läroplanerna från 1969, 1980, 1994 och 2011. Syftet är vidare att se vilka likheter
och skillnader det finns mellan dessa och att se hur utvecklingslinjer från tidigare forskning visar
sig i dem.
Arbetet tar sin utgångspunkt i den tidigare forskning som gjorts av Gunnar Åsén. Det är ur hans
forskning jag utläst utvecklingslinjerna. Undersökningen har genomförts genom en kvalitativ
innehållsanalys. Av tidigare forskning har jag utläst åtta utvecklingslinjer i tecknings-/bildämnets
historia och utifrån dessa analyserar jag ovan nämnda läroplaner. Undersökningen är också
komparerande, jag jämför de fyra läroplanernas innehåll för att få fram skillnader och likheter i
deras innehåll.
Resultatet visar både stora likheter och stora skillnader mellan läroplanerna och bildämnet.
Likheterna ligger i att innehållet har varit något sånär detsamma, ungefär samma moment ingår i
alla fyra läroplaner. Skillnaderna ligger i hur mycket utrymme dessa moment får och hur stor vikt
som läggs på dem. Ämnets kommunikativa inslag var till exempel ganska begränsade Lgr 69 medan
de i Lgr 11 genomsyrar det mesta. Tvärtom med det fria skapandet.
Resultatet visar också att bildämnet blivit något helt annat än det var vid dess tillkomst på 1800-
talet. Då var motiveringarna till ämnet baserade på dess yrkeskvalificering och behov av kunskaper
inom teknisk ritning, nu är ämnet framför allt kommunikativt och snarare konsumentkvalificerande.
När jag satte de undersökta läroplanerna i relation till ämnets historia och de utvecklingslinjer jag
läst ut av tidigare forskning så framgick också att inget nytt innehåll har tillkommit sedan Lgr 69.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2014-06-25Författare
Johansson, Jennie
Nyckelord
Läroplaner
Teckning/bild
Formuleringsarenan
Utvecklingslinjer
Lgr 69
Lgr 80
Lgr 94
Lgr 11
Serie/rapportnr.
VT14 IPS06 LAU925
Kandidatuppsats
Språk
swe