Show simple item record

dc.contributor.authorSjöberg, Ingrid
dc.date.accessioned2014-06-25T14:49:40Z
dc.date.available2014-06-25T14:49:40Z
dc.date.issued2014-06-25
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/36162
dc.description.abstractUppsatsens syfte är att utifrån ett sociokulturellt perspektiv på lärande undersöka hur slöjdlärare ser på klädsömnad som ett verktyg i textilslöjdsundervisningen. Undersökningen har riktats på ett specifikt kunskapsmål: "Egen formgivning med hjälp av olika material, färger och former" (Sverige skolverket 2011 s. 216). Metoden har varit halvstrukturerade intervjuer med tre textilslöjdslärare. Resultatet visar att alla intervjuade lärare använder sig av klädsömnad i undervisningen, men på olika sätt. Lärarna ser olika på att jobba med det specifika kunskapsmålet "Egen formgivning med hjälp av olika material, färger och former" (Sverige skolverket 2011 s. 216), genom klädsömnad. Efter att studien genomförts har jag fått verkliga exempel på att läroplanen behöver läsas genom varje lärares ögon och den undervisning läraren sen väljer att leda är baserad på lärarens tolkningar, intressen och tidigare erfarenheter. Genom studien har jag fått kunskaper om de svårigheter och de möjligheter klädsömnaden har att erbjuda dagens textilslöjdsundervisning.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesSjöjdprogrammetsv
dc.relation.ispartofseriesVT 14-10sv
dc.subjectHistoriasv
dc.subjectklädsömnadsv
dc.subjectkunskapsmålsv
dc.subjectläroplansv
dc.subjecttextilslöjdslärare.sv
dc.titleVad har kunskaper i klädsömnad att göra i 2000-talets skola?sv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Food and Nutrition, and Sport Scienceeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskapswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record