Show simple item record

dc.contributor.authorAxelsson, Hanna
dc.contributor.authorDanielson, Helena
dc.contributor.authorHallberg, Jennifer
dc.date.accessioned2014-06-26T08:38:59Z
dc.date.available2014-06-26T08:38:59Z
dc.date.issued2014-06-26
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/36177
dc.description.abstractStudien har syftat till att utifrån ett intersektionellt perspektiv analysera läromedlet Hem- och konsumentkunskap åk 7-9 av Sjöholm, Hjalmarsson, Arvidsson, Hedelin & Olofsson (2011). Analysens målsättning har varit att lyfta vilka värden och normer som konstrueras och förmedlas genom läromedlet. Vidare har dessa normer och värden diskuterats mot dem som tillskrivs i läroplanen. Metoden har varit en kvalitativ textanalys med en kritisk diskursanalytisk ansats. De diskurser som förekommit har beskrivits i de sex mytbildningarna Myten om det västerländska idealet, Myten om det sekulariserade och protestantiska Sverige, Myten om det jämställda Sverige, Myten om ett kulturellt homogent Sverige, Myten om medelklass-Sverige och Myten om Väst. Myterna symboliserar de förställningar som har framkommit genom dikotomierna Vi och dom, Majoritet och minoritet, Individ och kollektiv, Ordning och kaos, Utveckling och misär. Dikotomierna har använts som analysverktyg för att belysa det maktförhållande där det ena görs överordnad det andra. Maktförhållandet har möjliggjort ett synliggörande av de diskurser i läromedlet där rasism, nationalism och klasskillnader existerar och bibehåller sin hegemoniska ställning. Denna hegemoniska ställning är dominant och görs därför till allmängiltig norm för vad som anses vara det eftersträvansvärda beteendet och idealet. Läromedlet konstruerar således bilden av ett Sverige och Väst som norm och rättesnöre för resterande delen av mänskligheten. Individualismen förstärks genom att ansvaret för livsstil, jämställdhet, ekonomi och globalisering läggs på individen. De normer och värden som framkommer samstämmer inte med de värden om människolivets okränkbarhet, jämställdhet och solidaritet som tillskrivs i läroplanen för svenska skolan. Studien tillför ett normkritiskt förhållningssätt som är en avgörande kunskap för lärare inom ämnet hem- och konsumentkunskap. Uppsatsen kan även berika hela den svenska skolan eftersom den ämnar att bidra med ökad förståelse för hur en skola kan skapas som är till för alla.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesHem- och konsumentkunskapsv
dc.relation.ispartofseriesVT 14-17sv
dc.subjectdiskurssv
dc.subjectetnisk maktordningsv
dc.subjectfostransv
dc.subjecthegemonisv
dc.subjecthem- och konsumentkunskapsv
dc.subjectintersektionalitetsv
dc.subjectmonokulturell utbildningsv
dc.subjectläromedelsv
dc.subjectpostkolonialismsv
dc.subjectvärdegrundsv
dc.titleMyten om Västsv
dc.title.alternativeEn intersektionell diskursanalys av ett läromedel i hem- och konsumentkunskapsv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Food and Nutrition, and Sport Scienceeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskapswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record