Hälsobudskap i media
En kvalitativ studie om hem- och konsumentkunskaplärares uppfattningar och deras beskrivning av sin undervisning.
Abstract
I media förekommer det idag ett stort utbud av olika hälsobudskap och många gånger kan det
vara svårt att bedöma sanningshalten i budskapen. Hälsobudskapen kan även skapa förvirring
och stress hos människor och framförallt ungdomar anses vara en mer sårbar och utsatt grupp
(Sandberg, 2005). Enligt kursplanen för hem- och konsumentkunskap ska budskap i media
vara en del av undervisningen. Bland annat ska undervisningen behandla budskapens
påverkan på människor och hur de kan bemötas på ett reflekterat sätt (Skolverket, 2011d). I
denna kvalitativa studie har vårt syfte därför varit att belysa hem- och
konsumentkunskaplärares uppfattningar om hälsa och hälsobudskap i media och dess plats i
undervisningen i hem- och konsumentkunskap i årskurs 7-9. Den metod vi använde för att
utforska detta var semistrukturerade intervjuer med sex olika hem- och
konsumentkunskapslärare. Resultatet visar bland annat att respondenterna uppfattar att
hälsobudskapen i media fokuserar mycket på utseende och kroppsideal. Detta tror de kan ha
en negativ påverkan på framförallt ungdomar. I respondenternas beskrivning av deras
undervisning framkommer det bland annat att de lägger stor vikt vid att eleverna utvecklar ett
kritiskt förhållningssätt till hälsobudskapen i media. Det framkommer även att de använder
sig av tidningsutklipp som rör hälsa när de vill belysa och behandla hälsobudskapen i media.
Utifrån vår studie kan vi dra slutsatsen att hälsobudskapen i media kan prioriteras mer i
undervisningen. Det borde även läggas större fokus på vilken betydelse det har att den bild av
hälsa som förmedlas ofta är sammankopplad med utseende och kroppsideal.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2014-06-26Author
Johansson, Helena
Nilsson, Sofie
Keywords
Hem- och konsumentkunskap
hälsa
hälsobudskap
media
undervisning
Series/Report no.
Hem- och konsumentkunskap
VT 14-20
Language
swe