• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hälsobudskap i media

En kvalitativ studie om hem- och konsumentkunskaplärares uppfattningar och deras beskrivning av sin undervisning.

Sammanfattning
I media förekommer det idag ett stort utbud av olika hälsobudskap och många gånger kan det vara svårt att bedöma sanningshalten i budskapen. Hälsobudskapen kan även skapa förvirring och stress hos människor och framförallt ungdomar anses vara en mer sårbar och utsatt grupp (Sandberg, 2005). Enligt kursplanen för hem- och konsumentkunskap ska budskap i media vara en del av undervisningen. Bland annat ska undervisningen behandla budskapens påverkan på människor och hur de kan bemötas på ett reflekterat sätt (Skolverket, 2011d). I denna kvalitativa studie har vårt syfte därför varit att belysa hem- och konsumentkunskaplärares uppfattningar om hälsa och hälsobudskap i media och dess plats i undervisningen i hem- och konsumentkunskap i årskurs 7-9. Den metod vi använde för att utforska detta var semistrukturerade intervjuer med sex olika hem- och konsumentkunskapslärare. Resultatet visar bland annat att respondenterna uppfattar att hälsobudskapen i media fokuserar mycket på utseende och kroppsideal. Detta tror de kan ha en negativ påverkan på framförallt ungdomar. I respondenternas beskrivning av deras undervisning framkommer det bland annat att de lägger stor vikt vid att eleverna utvecklar ett kritiskt förhållningssätt till hälsobudskapen i media. Det framkommer även att de använder sig av tidningsutklipp som rör hälsa när de vill belysa och behandla hälsobudskapen i media. Utifrån vår studie kan vi dra slutsatsen att hälsobudskapen i media kan prioriteras mer i undervisningen. Det borde även läggas större fokus på vilken betydelse det har att den bild av hälsa som förmedlas ofta är sammankopplad med utseende och kroppsideal.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/36178
Samlingar
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
Fil(er)
VT14-20.pdf (319.1Kb)
Datum
2014-06-26
Författare
Johansson, Helena
Nilsson, Sofie
Nyckelord
Hem- och konsumentkunskap
hälsa
hälsobudskap
media
undervisning
Serie/rapportnr.
Hem- och konsumentkunskap
VT 14-20
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV