Hälsobudskap i media
En kvalitativ studie om hem- och konsumentkunskaplärares uppfattningar och deras beskrivning av sin undervisning.
Sammanfattning
I media förekommer det idag ett stort utbud av olika hälsobudskap och många gånger kan det
vara svårt att bedöma sanningshalten i budskapen. Hälsobudskapen kan även skapa förvirring
och stress hos människor och framförallt ungdomar anses vara en mer sårbar och utsatt grupp
(Sandberg, 2005). Enligt kursplanen för hem- och konsumentkunskap ska budskap i media
vara en del av undervisningen. Bland annat ska undervisningen behandla budskapens
påverkan på människor och hur de kan bemötas på ett reflekterat sätt (Skolverket, 2011d). I
denna kvalitativa studie har vårt syfte därför varit att belysa hem- och
konsumentkunskaplärares uppfattningar om hälsa och hälsobudskap i media och dess plats i
undervisningen i hem- och konsumentkunskap i årskurs 7-9. Den metod vi använde för att
utforska detta var semistrukturerade intervjuer med sex olika hem- och
konsumentkunskapslärare. Resultatet visar bland annat att respondenterna uppfattar att
hälsobudskapen i media fokuserar mycket på utseende och kroppsideal. Detta tror de kan ha
en negativ påverkan på framförallt ungdomar. I respondenternas beskrivning av deras
undervisning framkommer det bland annat att de lägger stor vikt vid att eleverna utvecklar ett
kritiskt förhållningssätt till hälsobudskapen i media. Det framkommer även att de använder
sig av tidningsutklipp som rör hälsa när de vill belysa och behandla hälsobudskapen i media.
Utifrån vår studie kan vi dra slutsatsen att hälsobudskapen i media kan prioriteras mer i
undervisningen. Det borde även läggas större fokus på vilken betydelse det har att den bild av
hälsa som förmedlas ofta är sammankopplad med utseende och kroppsideal.
Examinationsnivå
Student essay
Fil(er)
Datum
2014-06-26Författare
Johansson, Helena
Nilsson, Sofie
Nyckelord
Hem- och konsumentkunskap
hälsa
hälsobudskap
media
undervisning
Serie/rapportnr.
Hem- och konsumentkunskap
VT 14-20
Språk
swe