dc.contributor.author | Johansson, Helena | |
dc.contributor.author | Nilsson, Sofie | |
dc.date.accessioned | 2014-06-26T08:44:01Z | |
dc.date.available | 2014-06-26T08:44:01Z | |
dc.date.issued | 2014-06-26 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/36178 | |
dc.description.abstract | I media förekommer det idag ett stort utbud av olika hälsobudskap och många gånger kan det
vara svårt att bedöma sanningshalten i budskapen. Hälsobudskapen kan även skapa förvirring
och stress hos människor och framförallt ungdomar anses vara en mer sårbar och utsatt grupp
(Sandberg, 2005). Enligt kursplanen för hem- och konsumentkunskap ska budskap i media
vara en del av undervisningen. Bland annat ska undervisningen behandla budskapens
påverkan på människor och hur de kan bemötas på ett reflekterat sätt (Skolverket, 2011d). I
denna kvalitativa studie har vårt syfte därför varit att belysa hem- och
konsumentkunskaplärares uppfattningar om hälsa och hälsobudskap i media och dess plats i
undervisningen i hem- och konsumentkunskap i årskurs 7-9. Den metod vi använde för att
utforska detta var semistrukturerade intervjuer med sex olika hem- och
konsumentkunskapslärare. Resultatet visar bland annat att respondenterna uppfattar att
hälsobudskapen i media fokuserar mycket på utseende och kroppsideal. Detta tror de kan ha
en negativ påverkan på framförallt ungdomar. I respondenternas beskrivning av deras
undervisning framkommer det bland annat att de lägger stor vikt vid att eleverna utvecklar ett
kritiskt förhållningssätt till hälsobudskapen i media. Det framkommer även att de använder
sig av tidningsutklipp som rör hälsa när de vill belysa och behandla hälsobudskapen i media.
Utifrån vår studie kan vi dra slutsatsen att hälsobudskapen i media kan prioriteras mer i
undervisningen. Det borde även läggas större fokus på vilken betydelse det har att den bild av
hälsa som förmedlas ofta är sammankopplad med utseende och kroppsideal. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | Hem- och konsumentkunskap | sv |
dc.relation.ispartofseries | VT 14-20 | sv |
dc.subject | Hem- och konsumentkunskap | sv |
dc.subject | hälsa | sv |
dc.subject | hälsobudskap | sv |
dc.subject | media | sv |
dc.subject | undervisning | sv |
dc.title | Hälsobudskap i media | sv |
dc.title.alternative | En kvalitativ studie om hem- och konsumentkunskaplärares uppfattningar och deras beskrivning av sin undervisning. | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of Food and Nutrition, and Sport Science | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskap | swe |
dc.type.degree | Student essay | |