Show simple item record

dc.contributor.authorFosselia Wiklund, Eva
dc.date.accessioned2014-06-26T11:15:18Z
dc.date.available2014-06-26T11:15:18Z
dc.date.issued2014-06-26
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/36198
dc.description.abstractSyfte och frågeställningar: Syftet med studien är att undersöka hur personal inom två elevhälsoteam resonerar kring elever och verksamhet i särskilda undervisningsgrupper. Centrala frågeställningar för studien är; • Hur beskrivs elever som går i den särskilda undervisningsgruppen? • Hur beskrivs inskrivningsprocessen till den särskilda undervisningsgruppen? • Vilka metoder, arbetssätt och mål uttalar elevhälsoteamen för verksamheten i den särskilda undervisningsgruppen? • Hur beskriver elevhälsoteamen arbetet med återinskolningsprocessen? Teori: Utgångspunkt för analysen av elevhälsoteamets resonemang är ett sociokulturellt perspektiv på kommunikation och samspel, lärande och utveckling. Jag har undersökt elevhälsopersonalens yttranden och letat efter mönster för att kunna tolka vilka normer, värderingar och vilken syn på lärandet som ligger bakom. Dessutom har jag kopplat mina tolkningar till olika specialpedagogiska perspektiv. I analysarbetet har jag inspirerats av Foucaults tankegångar kring makt och kontroll. Metod: Fokusgruppintervjuer i två elevhälsoteam. Forskningsfrågorna, med en intervjuguide som stöd, har utgjort utgångspunkt vid intervjuerna. Intervjuerna har lyssnats igenom ett flertal gånger, transkriberats och analyserats. Resultat: Elevhälsopersonalens beskrivningar av eleverna pekar på ett kategoriskt/kompensatoriskt perspektiv, där skolproblematiken i första hand förläggs hos eleven. Vissa frågor utgör dilemman i resonemanget och ställs emot varandra, såsom inkludering och deltagande mot exkludering och ökat stöd. Ingången till den särskilda undervisningsgruppen är otydlig och arbetet med återslussning till den ordinarie undervisningsgruppen är inte prioriterat i resonemanget. Resonemanget lyfter inte heller fram sociala processer, interaktion eller kontextens betydelse och det salutogena perspektivet framträder inte i yttrandena. Struktur, lugn arbetsmiljö, trygghet, möjlighet till betyg och att eleverna slussas vidare till gymnasiet är faktorer som lyfts fram i resonemanget kring metoder och mål för verksamheten i den särskilda undervisningsgruppen.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesMagisteruppsatssv
dc.relation.ispartofseriesVT14-IPS-18 SPP600sv
dc.subjectsärskild undervisningsgruppsv
dc.subjectinkluderingsv
dc.subjectexkluderingsv
dc.subjecten skola för allasv
dc.titleDen särskilda undervisningsgruppen. Fokusgruppintervjuer med två elevhälsoteamsv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of education and special educationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikswe
dc.type.degreeStudent Essayeng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record