• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Magisteruppsatser (IPS)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Magisteruppsatser (IPS)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Den särskilda undervisningsgruppen. Fokusgruppintervjuer med två elevhälsoteam

Sammanfattning
Syfte och frågeställningar: Syftet med studien är att undersöka hur personal inom två elevhälsoteam resonerar kring elever och verksamhet i särskilda undervisningsgrupper. Centrala frågeställningar för studien är; • Hur beskrivs elever som går i den särskilda undervisningsgruppen? • Hur beskrivs inskrivningsprocessen till den särskilda undervisningsgruppen? • Vilka metoder, arbetssätt och mål uttalar elevhälsoteamen för verksamheten i den särskilda undervisningsgruppen? • Hur beskriver elevhälsoteamen arbetet med återinskolningsprocessen? Teori: Utgångspunkt för analysen av elevhälsoteamets resonemang är ett sociokulturellt perspektiv på kommunikation och samspel, lärande och utveckling. Jag har undersökt elevhälsopersonalens yttranden och letat efter mönster för att kunna tolka vilka normer, värderingar och vilken syn på lärandet som ligger bakom. Dessutom har jag kopplat mina tolkningar till olika specialpedagogiska perspektiv. I analysarbetet har jag inspirerats av Foucaults tankegångar kring makt och kontroll. Metod: Fokusgruppintervjuer i två elevhälsoteam. Forskningsfrågorna, med en intervjuguide som stöd, har utgjort utgångspunkt vid intervjuerna. Intervjuerna har lyssnats igenom ett flertal gånger, transkriberats och analyserats. Resultat: Elevhälsopersonalens beskrivningar av eleverna pekar på ett kategoriskt/kompensatoriskt perspektiv, där skolproblematiken i första hand förläggs hos eleven. Vissa frågor utgör dilemman i resonemanget och ställs emot varandra, såsom inkludering och deltagande mot exkludering och ökat stöd. Ingången till den särskilda undervisningsgruppen är otydlig och arbetet med återslussning till den ordinarie undervisningsgruppen är inte prioriterat i resonemanget. Resonemanget lyfter inte heller fram sociala processer, interaktion eller kontextens betydelse och det salutogena perspektivet framträder inte i yttrandena. Struktur, lugn arbetsmiljö, trygghet, möjlighet till betyg och att eleverna slussas vidare till gymnasiet är faktorer som lyfts fram i resonemanget kring metoder och mål för verksamheten i den särskilda undervisningsgruppen.
Examinationsnivå
Student Essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/36198
Samlingar
  • Magisteruppsatser (IPS)
Fil(er)
gupea_2077_36198_1.pdf (378.4Kb)
Datum
2014-06-26
Författare
Fosselia Wiklund, Eva
Nyckelord
särskild undervisningsgrupp
inkludering
exkludering
en skola för alla
Serie/rapportnr.
Magisteruppsats
VT14-IPS-18 SPP600
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV