• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Magisteruppsatser (IPS)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Magisteruppsatser (IPS)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Blivande fritidspedagogers beskrivningar av hur de kan medverka i skolans specialpedagogiska arbete med fokus på språkutveckling. En kvalitativ enkätstudie

Sammanfattning
Syfte Syftet med studien är att undersöka hur en grupp blivande grundlärare med inriktning mot arbete i fritidshem beskriver sitt kommande arbete med fokus på elevers språkutveckling, samt hur detta kan bidra till det samlade specialpedagogiska arbetet på en skola. Teori Studien tar utgångspunkt i ett sociokulturellt perspektiv på lärande, där kommunikation människor emellan är grundläggande och ett verktyg för detta är språket. Teorier om språkutveckling är de behavioristiska, konstruktivistiska samt sociokulturella. Det relationella och det kategoriska perspektivet på specialpedagogik brukas likaså. Metod Metoden har varit kvalitativ och empirin har diskuterats för att hitta teman som analyserats. Insamlandet av empirin bestod av en enkät, inspirerad av vinjettmetoden, besvarad av 15 studenter vid Grundlärarprogrammet med inriktning mot fritidshem. Resultat Genom en inspirerande miljö där spel, samtal och vardagsaktiviteter ligger till grund för det didaktiska arbetet kan de blivande fritidspedagogerna bidra till elevers språkutveckling. Verksamheten och yrkesprofessionen har sin grund i ett relationell och grupporienterat arbetssätt, där det sociokulturella perspektivet har starkt inflytande. Det praktiskt/estetiska ämnet anses också ge goda möjligheter för språkutveckling. Det är främst de pragmatiska, semantiska och syntaktiska förmågorna som belyses. I det samlade specialpedagogiska arbetet positionerar de sig som ett komplement snarare än en aktiv part. Avslutningsvis konstateras att de blivande fritidspedagogerna, med sin kombination av kompetenser är en stor resurs gällande elevers språkutveckling. Samverkan med specialpedagoger/speciallärare skulle gynna verksamheten i allmänhet och elever i behov av särskilt stöd i synnerhet.
Examinationsnivå
Student Essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/36207
Samlingar
  • Magisteruppsatser (IPS)
Fil(er)
gupea_2077_36207_1.pdf (290.1Kb)
Datum
2014-06-26
Författare
Larsson, Katarina
Pettersson, Marie
Nyckelord
fritidspedagoger
samverkan
språkutveckling
Serie/rapportnr.
Magisteruppsats
VT14-IPS-19 SPP600
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV