dc.contributor.author | Blom, Erica | |
dc.date.accessioned | 2014-07-02T11:04:00Z | |
dc.date.available | 2014-07-02T11:04:00Z | |
dc.date.issued | 2014-07-02 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/36387 | |
dc.description.abstract | Syftet med magisteruppsatsen är att undersöka om filminstruktioner ur ett pedagogsikt hänseende är bättre eller åtminstone upplevs som bättre än andra typer av instruktioner. För att få svar på det har mina frågeställningar varit: Hur fungerar utbildningsfilm kopplat till QR-kod i industrin som verktyg för lärande? Hur upplever arbetarna olika typer av instruktioner? Vad krävs för att filmade instruktioner kopplade till QR-kod ska fungera som ett medel för lärande i industrin? Hur ser arbetarna på kombinationen av QR-kod och video som instruktionsform? De metoder jag använde var av kvalitativ karaktär och bestod av observation, intervjuer, analys av filmade testningar samt experiment.
Det finns för- och nackdelar med alla instruktionsformer och uppgiftens utformning, svårighetsgrad eller riskgrad styr preferens. Arbetarna i min undersökning föredrar filmade instruktioner på grund av deras effektivitet, multimodalitet, individualisering samt tillgänglighet till expert. Försökspersonerna upplever dock att tekniken tar tid. De pappersbaserade instruktionerna uppfattas som otydliga, otillräckliga och svårtydda, vilket leder till frustration.
Kombinationen av QR-kod och video som instruktionsform är kontextuell, mobil och just-in-time. Att direkt styras till innehållet utan att behöva leta efter information upplevs som positivt. Avståndet användare och information emellan minskar och kunskap blir mer tillgänglig. Att lära på arbetet där användarna ser att kunskapen direkt kan omsättas i praktiken ökar motivationen och därmed effektiviteten.
För att film ska fungera väl bör översiktsbilder blandas med detaljvyer. Eventuellt bör olika filmer göras, en för noviser och en för experter. För ett optimalt lärande för noviser krävs observation så att de kan socialiseras in i gruppen och lärprocessen, gärna genom att få en tydlig bild av hela processen och slutresultatet. Experthjälp av något slag behövs likaså. Film kan uppenbarligen lösa många av dessa bitar.
Utbildningsfilm kopplat till QR-kod fungerar väl som ett verktyg för lärande i industrin. Det är kostnadseffektivt, experter behöver inte i samma utsträckning finnas till hands på plats som vid experthjälp eller text- och bildbaserade instruktioner, informationen som lämnas till
3
nyanställda blir standardiserad och eventuellt mer pedagogisk än vid andra instruktionsformer och noviser kan få obegränsad tid med medierad experthjälp. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | 1651-4769 | sv |
dc.relation.ispartofseries | 2014:068 | sv |
dc.title | QR-kod och videoinstruktioner: ett mobilt lärande i industrin | sv |
dc.title.alternative | QR Codes and Video Instructions: Mobile Learning in an Industrial Setting | sv |
dc.type | Text | eng |
dc.setspec.uppsok | Technology | |
dc.type.uppsok | H1 | |
dc.contributor.department | IT-universitetet i Göteborg/Tillämpad informationsteknologi | swe |
dc.contributor.department | IT University of Gothenburg /Applied Information Technology | eng |
dc.type.degree | Student essay | |