Det främsta arbetsredskapet – Sjuksköterskans erfarenheter av det vårdande samtalet med patienter inom psykiatrisk öppenvård
The foremost instrument – Nurses’ experiences of the caring conversation with patients in psychiatric open care unit
Abstract
Introduktion: Samtalet utgör en av de främsta delarna av omvårdnadsprocessen inom psykiatrisk vård. Kunskapsområdet beskrivs utifrån teoretiska begrepp som ligger till grund för förståelse av studien; sjuksköterskans roll inom psykiatrisk vård, kommunikation och vårdande relation samt teorierna om det vårdande samtalet och personcentrerad vård. Forskning kring det vårdande samtalet som teori samt hur det erfars av patienter fanns, dock ej forskning ur sjuksköterskans perspektiv.
Syfte: Syftet var att beskriva sjuksköterskans erfarenheter av det vårdande samtalet med patienter inom psykiatrisk öppenvård.
Metod: Kvalitativa forskningsintervjuer genomfördes med sex sjuksköterskor verksamma inom psykiatrisk öppenvård inom Västra Götalandsregionen. Intervjuerna bandinspelades och transkriberades för att sedan analyseras enligt Graneheim och Lundmans (2004) metod för kvalitativ innehållsanalys.
Resultat: Genom analysen kunde författarna urskilja fyra kategorier med tillhörande subkategorier: Det vårdande samtalet, Vårdplanens betydelse, Begränsningar samt Vårda utifrån berättelsen.
Diskussion: En osäkerhet kring vad vårdande samtal är och vad det skall innehålla skapar osäkerhet i sjuksköterskans arbete. Det finns därmed behov av utbildning för den enskilda sjuksköterskan samt av vidare forskning för att erhålla evidens för samtalets betydelse i vårdarbetet. Paralleller kunde dras mellan sjuksköterskornas erfarenheter av samtalet och teorierna om det vårdande samtalet och personcentrerad vård. Erfarenheten var av betydelse för att sjuksköterskor skulle känna sig trygga i samtalsarbetet. Att inte kunna tillgodose patientens behov ansågs vara en begränsning och kan skapa en känsla av otillräcklighet. Handledning är ett förslag på att dela erfarenhetsmässig kunskap och upplevda begränsningar sjuksköterskor emellan.
Vårdplanen var ett av få underlag som sjuksköterskorna ansåg fanns för att ge struktur åt samtalet. Vårdande komponenter kunde urskiljas i hur sjuksköterskorna beskrev det att vårda utifrån patientens berättelse. Sjuksköterskans förmåga till att lyssna och att skapa rum för ett kunskapsutbyte mellan sjuksköterska och patient framhålls framstående inom psykiatrisk vård.
Degree
Student essay
Other description
Introduction: The conversation is one of the main components of the nursing process in psychiatric care. The preunderstanding on this research field is described based on theoretical concepts that together form the basis for understanding the study; nurse's role in psychiatric care, communication and caring relationship, as well as theories of the caring conversation and person-centered care. Research on the caring conversation as a theory and how it is experienced by patients existed, however, no research from the nurse's perspective was found.
Aim: The aim of the study was to describe nurses' experiences of the caring conversation with patients in psychiatric open care units.
Method: Qualitative research interviews were conducted with six nurses working in outpatient psychiatric care in the west region in Sweden. The interviews were recorded, transcribed and then analyzed according to the qualitative content analysis as described by Graneheim and Lundman (2004).
Results: Four categories with related subcategories were distinguished throughout the analysis: The caring conversation, The importance of the care plan, Limitations and Caring based on the patients narrative.
Discussion: An uncertainty about what caring conversation is and what it should contain creates uncertainty in the nurse's work. This results in a need for training for the individual nurse and the further research to obtain evidence for the importance of conversation in caring work. Parallels could be drawn between the nurses' experiences of the conversation and the theory of the caring conversation and patient centered care. The experience was of importance for the nurses to create a feeling of confidence in the conversation related work. Not being able to meet the patient's needs was seen as a limitation and can create a feeling of inadequacy. Group supervision can be one way for nurses to share experience and express perceived limitations.
The care plan was one of the few foundations that the nurse thought, gave structure to the conversation. Nourishing components were evident in how the nurses described the nurturing of the patient's narration. The nurse's ability to listen and to create space for an exchange of knowledge between him/her and the patient highlights prominent in psychiatric care.
View/ Open
Date
2014-07-03Author
Hosseini, Fereshteh
Kostamis, Evelina
Keywords
Psychiatric nursing, nurse´s experiences, communication, caring conversation, person centred nursing, nurse-patient relation
Language
swe