• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Styrmedel För Grönare Engagemang – En fallstudie av ICA och Danone

Abstract
Bakgrund För att undvika framtida naturkatastrofer måste individer såväl som företag ta ansvar för sin miljöpåverkan. I strävan att göra miljöarbete till en integrerad del i företags verksamhet är det viktigt att motivera de anställda att engagera sig i miljöarbetet. Genom att ta hjälp av olika styrmedel kan företag uppnå detta. Syfte Syftet med uppsatsen var att öka förståelsen för hur företag med ett långtgående miljöarbete använder sig av hårda och mjuka styrmedel för att motivera sina medarbetare att engagera sig i företagens miljöarbete. Metod För att besvara syftet har en kvalitativ forskningsmetod använts. De två fallföretagen ICA och Danone valdes bland annat med hänsyn till deras olika arbetssätt för att motivera de anställda att engagera sig i företagets miljöarbete samt för att de båda ansågs ha ett långtgående miljöarbete. Både primär- och sekundärdata har använts. Primärdata införskaffades genom totalt fem intervjuer på de båda fallföretagen samt genom ett föredrag från en hållbarhetskonferens där Danone medverkade. Slutsats I strävan att motivera anställda till miljöengagemang kan företag använda sig av hårda och mjuka styrmedel. ICA använde endast mjuka, vilket kan tolkas som att de har ett lägre intresse för miljöfrågor i jämförelse med Danone. Danone använder sig av både hårda och mjuka styrmedel, vilket enligt dem själva resulterar i ett framgångsrikt miljöarbete. Vidare diskuteras equifinality, det vill säga att det finns olika tillvägagångssätt för att uppnå samma resultat, och huruvida det kan appliceras på uppsatsens fallföretag. Sist konstateras att både ICA och Danone kan göra mer för att motivera sina anställda att engagera sig i respektive företags miljöarbete.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/36448
Collections
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
View/Open
gupea_2077_36448_1.pdf (1.353Mb)
Date
2014-07-03
Author
Nilsson, Caroline
Jonasson, Sonja
Series/Report no.
Environmental Management/Uthålligt företagade
13/14:9
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV