Styrmedel För Grönare Engagemang – En fallstudie av ICA och Danone
Sammanfattning
Bakgrund För att undvika framtida naturkatastrofer måste individer såväl
som företag ta ansvar för sin miljöpåverkan. I strävan att göra
miljöarbete till en integrerad del i företags verksamhet är det
viktigt att motivera de anställda att engagera sig i miljöarbetet.
Genom att ta hjälp av olika styrmedel kan företag uppnå detta.
Syfte Syftet med uppsatsen var att öka förståelsen för hur företag med
ett långtgående miljöarbete använder sig av hårda och mjuka
styrmedel för att motivera sina medarbetare att engagera sig i
företagens miljöarbete.
Metod För att besvara syftet har en kvalitativ forskningsmetod använts.
De två fallföretagen ICA och Danone valdes bland annat med
hänsyn till deras olika arbetssätt för att motivera de anställda att
engagera sig i företagets miljöarbete samt för att de båda ansågs ha
ett långtgående miljöarbete. Både primär- och sekundärdata har
använts. Primärdata införskaffades genom totalt fem intervjuer på
de båda fallföretagen samt genom ett föredrag från en
hållbarhetskonferens där Danone medverkade.
Slutsats I strävan att motivera anställda till miljöengagemang kan företag
använda sig av hårda och mjuka styrmedel. ICA använde endast
mjuka, vilket kan tolkas som att de har ett lägre intresse för
miljöfrågor i jämförelse med Danone. Danone använder sig av
både hårda och mjuka styrmedel, vilket enligt dem själva resulterar
i ett framgångsrikt miljöarbete. Vidare diskuteras equifinality, det
vill säga att det finns olika tillvägagångssätt för att uppnå samma
resultat, och huruvida det kan appliceras på uppsatsens fallföretag.
Sist konstateras att både ICA och Danone kan göra mer för att
motivera sina anställda att engagera sig i respektive företags
miljöarbete.
Examinationsnivå
Student essay
Fil(er)
Datum
2014-07-03Författare
Nilsson, Caroline
Jonasson, Sonja
Serie/rapportnr.
Environmental Management/Uthålligt företagade
13/14:9
Språk
swe