Barnsligt lätt att hitta rätt? En observationsstudie om hur barn navigerar mobila applikationer
As simple as child's play? An observational study on how children navigate mobile applications
Sammanfattning
Barns användning av mobila enheter ökar konstant och sprider sig allt längre ner i åldrarna. I
Sveriges skolor investeras det enormt på att utöka informationsteknologi (IT)-användandet,
och i förskolor är mobila enheter redan ett vanligt förekommande verktyg i pedagogiken.
Barns användning av IT är ett relativt nytt fenomen vilket betyder att det även är ett relativt
nytt forskningsområde. Syftet med uppsatsen är att undersöka hur barn i förskoleålder
navigerar sig i mobila applikationer, och utifrån detta identifiera vilka resultat som kan bidra
till bättre utveckling av applikationer.
Denna studie genomfördes med observationer som huvudsaklig metod för datainsamling,
kompletterat av fältanteckningar. Resultaten av analysen visar att små barn navigerar utifrån
sin kognitiva förmåga, samt att barnets tidigare erfarenheter styr hur väl barnet förstår
användargränssnittets navigeringsmöjligheter.
Examinationsnivå
Kandidatuppsats
Bachelor thesis
Övrig beskrivning
Children’s use of mobile devices is constantly increasing and has become very popular with
children as young as toddlers. Schools in Sweden have made large investments to expand the
use of information technology (IT), and the use of mobile devices in preschools is already a
common support tool for learning. Children’s use of IT is a relatively new phenomenon,
which means that is it also a relatively new area of research. This thesis aims to develop
insights into how preschool-aged children navigate mobile applications, and based on the
findings draw conclusions on how this can benefit further development of applications.
The study was carried out using observations as the main method for data collection,
complemented by fieldnotes. The result of the analysis show that young children's ability to
navigate is influenced by their cognitive abilities, and children’s past experiences of using
applications play a crucial role to how well the they understand the user interface’s
navigational possibilities.
Keywords: user interface, children, navigation, applications, preschool, mobile devices, design
Fil(er)
Datum
2014-07-04Författare
KRÜGER, NADJA
SKOGLUND, ANDREAS
Nyckelord
användargränssnitt
barn
navigering
applikationer
förskola
mobila enheter
design
Serie/rapportnr.
1651-4769
2014:029
Språk
swe