• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Languages and Literatures / Institutionen för språk och litteraturer (2009-)
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för språk och litteraturer
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Languages and Literatures / Institutionen för språk och litteraturer (2009-)
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för språk och litteraturer
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

“La escritura vista como un reloj que avanza” Un análisis intermedial de la novela Dublinesca

Sammanfattning
Genom en analys av Enrique Vila-Matas bok Dublinesca ämnar föreliggande interdisciplinära uppsats undersöka intermediala relationer med fokus på kultur- och identitetsproblematik. Detta överliggande perspektiv kopplas sedermera ihop med en didaktisk kontext som dessutom utgör uppsatsens interdisciplinära ansats. Följande frågor är relevanta för studien: Hur tar sig de intermediella relationerna uttryck? Vilka kulturella aspekter är kopplade till dessa? Vilken roll kan detta spela i ett didaktiskt sammanhang? I en ansats att analysera de intermediala strukturerna använder uppsatsen huvudsakligen två begrepp, vilka är ekfras och mediereflexivitet. Dessa begrepp synliggör bland annat olika medierelationer och deras koppling till såväl kulturella fenomen som identitetsaspekter. Uppsatsen har delvis ett teoriutvecklande anspråk eftersom den bidrar till perspektivets utveckling genom användningen av begreppet mediereflexivitet. Uppsatsen ger vid handen att bokens ekfrastiska partier utmanar den förhärskande synen på förhållandet mellan ord och bild. Analysen visar också att protagonistens användning av medier och uppfattning av medier är intimt förbundet med identitetsprocesser. Det finns tydliga spår av en rädsla för de nya medierna som bottnar i deras förmåga att fånga betraktarens uppmärksamhet. I detta sammanhang är begreppet mediereflexivitet betydelsefullt. I en av uppsatsens sista delar uppmärksammas perspektivets snarare än bokens eventuella relevans i ett didaktiskt sammanhang. En av slutsatserna är att perspektivet med hjälp av begreppen tillåter en mer dynamisk beskrivning av medierelationer men också att perspektivet kräver en omvärdering av förhållandet mellan representation, kultur och pedagogik.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/36464
Samlingar
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för språk och litteraturer
Fil(er)
gupea_2077_36464_1.pdf (403.2Kb)
Datum
2014-07-04
Författare
Nilsson, Jeremias
Nyckelord
ntermedialitet
visuell
verbal och digital representation
ekfras
immediacy
hypermediacy
interdisciplinar
mediereflexivitet
Serie/rapportnr.
SPL Kandidatuppsats i spanska
2014-021
Språk
spa
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV