¡Mira, así es Latinoamérica! - Un análisis visual de imágenes en dos manuales de español como lengua moderna especializado en representaciones de Latinoamérica.
Abstract
I denna uppsats studeras hur den latinamerikanska kulturen framställs visuellt i
läroböcker i spanska som modernt språk samt förekomsten av stereotypa och/eller
eurocentriska framställningar.
I gymnasieskolans ämnesplan för moderna språk fastställs att eleven skall utveckla
interkulturell kompetens, det vill säga, kunskap om länder och kulturer där målspråket
talas. Den interkulturella kompetensen innefattar även en förståelse för människorna
där språket talas, deras vanor såväl som levnadsförhållanden.
I denna studie analyseras sju bilder från två olika läroböcker för spanska steg tre.
Förutom att undersöka förekomsten av eurocentriska framställningar, har syftet varit att
reflektera över huruvida bilderna bidrar till utvecklandet av interkulturell kompetens.
En semiotisk bildanalys har använts för att grundligt beskriva bildens delar såväl
som dess helhet och i tolkningen av varje bild har postkolonial teori använts för att
analysera hur objekten framställs. Resultatet tyder på att man i bilderna till viss del
tenderar lyfta fram sådant som, ur ett eurocentriskt perspektiv, kan anses annorlunda
och exotiskt. I analysen har också framkommit att tolkningen inte bara beror på vad
bilden föreställer, utan även på hur motivet är framställt. Huruvida läroboksbilderna i
sig själva utvecklar interkulturell kompetens är mindre uppenbart.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2014-07-04Author
Holm, Sanna
Keywords
Análisis visual
representaciones culturales
Latinoamérica
semiótica
teoría postcolonial
manuales de enseñanza
Series/Report no.
SPL Kandidatuppsats i spanska
2014-023
Language
spa