• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Languages and Literatures / Institutionen för språk och litteraturer (2009-)
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för språk och litteraturer
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Languages and Literatures / Institutionen för språk och litteraturer (2009-)
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för språk och litteraturer
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

¡Mira, así es Latinoamérica! - Un análisis visual de imágenes en dos manuales de español como lengua moderna especializado en representaciones de Latinoamérica.

Abstract
I denna uppsats studeras hur den latinamerikanska kulturen framställs visuellt i läroböcker i spanska som modernt språk samt förekomsten av stereotypa och/eller eurocentriska framställningar. I gymnasieskolans ämnesplan för moderna språk fastställs att eleven skall utveckla interkulturell kompetens, det vill säga, kunskap om länder och kulturer där målspråket talas. Den interkulturella kompetensen innefattar även en förståelse för människorna där språket talas, deras vanor såväl som levnadsförhållanden. I denna studie analyseras sju bilder från två olika läroböcker för spanska steg tre. Förutom att undersöka förekomsten av eurocentriska framställningar, har syftet varit att reflektera över huruvida bilderna bidrar till utvecklandet av interkulturell kompetens. En semiotisk bildanalys har använts för att grundligt beskriva bildens delar såväl som dess helhet och i tolkningen av varje bild har postkolonial teori använts för att analysera hur objekten framställs. Resultatet tyder på att man i bilderna till viss del tenderar lyfta fram sådant som, ur ett eurocentriskt perspektiv, kan anses annorlunda och exotiskt. I analysen har också framkommit att tolkningen inte bara beror på vad bilden föreställer, utan även på hur motivet är framställt. Huruvida läroboksbilderna i sig själva utvecklar interkulturell kompetens är mindre uppenbart.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/36469
Collections
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för språk och litteraturer
View/Open
gupea_2077_36469_1.pdf (19.24Mb)
Date
2014-07-04
Author
Holm, Sanna
Keywords
Análisis visual
representaciones culturales
Latinoamérica
semiótica
teoría postcolonial
manuales de enseñanza
Series/Report no.
SPL Kandidatuppsats i spanska
2014-023
Language
spa
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV