• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Languages and Literatures / Institutionen för språk och litteraturer (2009-)
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för språk och litteraturer
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Languages and Literatures / Institutionen för språk och litteraturer (2009-)
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för språk och litteraturer
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

¡Mira, así es Latinoamérica! - Un análisis visual de imágenes en dos manuales de español como lengua moderna especializado en representaciones de Latinoamérica.

Sammanfattning
I denna uppsats studeras hur den latinamerikanska kulturen framställs visuellt i läroböcker i spanska som modernt språk samt förekomsten av stereotypa och/eller eurocentriska framställningar. I gymnasieskolans ämnesplan för moderna språk fastställs att eleven skall utveckla interkulturell kompetens, det vill säga, kunskap om länder och kulturer där målspråket talas. Den interkulturella kompetensen innefattar även en förståelse för människorna där språket talas, deras vanor såväl som levnadsförhållanden. I denna studie analyseras sju bilder från två olika läroböcker för spanska steg tre. Förutom att undersöka förekomsten av eurocentriska framställningar, har syftet varit att reflektera över huruvida bilderna bidrar till utvecklandet av interkulturell kompetens. En semiotisk bildanalys har använts för att grundligt beskriva bildens delar såväl som dess helhet och i tolkningen av varje bild har postkolonial teori använts för att analysera hur objekten framställs. Resultatet tyder på att man i bilderna till viss del tenderar lyfta fram sådant som, ur ett eurocentriskt perspektiv, kan anses annorlunda och exotiskt. I analysen har också framkommit att tolkningen inte bara beror på vad bilden föreställer, utan även på hur motivet är framställt. Huruvida läroboksbilderna i sig själva utvecklar interkulturell kompetens är mindre uppenbart.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/36469
Samlingar
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för språk och litteraturer
Fil(er)
gupea_2077_36469_1.pdf (19.24Mb)
Datum
2014-07-04
Författare
Holm, Sanna
Nyckelord
Análisis visual
representaciones culturales
Latinoamérica
semiótica
teoría postcolonial
manuales de enseñanza
Serie/rapportnr.
SPL Kandidatuppsats i spanska
2014-023
Språk
spa
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV