• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Förbättringsarbete inom sjukvården - En studie av Sahlgrenska Universitetssjukhusets arbete med kontinuerliga förbättringar

Sammanfattning
Med en allt äldre befolkning i Sverige ökar vårdbehovet samt kravet på sjukvården. Samtidigt minskar andelen arbetsför befolkning som skall bidra till att, den till stor del skattefinansierade, sjukvården upprätthålls. Således blir sjukvården och dess effektivitet ett ständigt aktuellt ämne. Med syfte att förbättra sjukvården har man vänt blickarna mot bilindustrin, där förbättringstänket är starkt förankrat med lean-­‐production som ett av flera koncept som tillämpas. Trots dess utbredda användningsområde kritiseras konceptet för att inte passa sjukvården, där ett mer humanistiskt perspektiv värdesätts. Denna studie har som syfte att vidare förstå hur en av Sveriges största vårdorganisationer arbetar med förbättringsarbete samt identifiera upplevda framgångsfaktorer i förändringsarbete. Genom kvalitativa intervjuer och observationer har vi kartlagt hur tre vårdenheter på Sahlgrenska Universitetssjukhuset arbetar med sitt eget framtagna förbättringsverktyg FOKUS, med avsikt att förstå hur förändringsarbete tillämpas och förankras. Kontinuerligt förbättringsarbete, enligt FOKUS-­‐modellen, finner tydlig förankring i befintliga teorier om verksamhetsutveckling. FOKUS-­‐modellen har skapat en medvetenhet bland vårdenheterna för att identifiera problem, samt en förståelse för hur de skall lösas. FOKUS tillför idag ett forum för personalen att identifiera och lösa problem samt att utvärdera förbättringsåtgärder. Detta skapar ett klimat för ständig förbättring. Resultatet visar på att samtliga vårdenheter har lyckats förankra ett kontinuerligt förbättringsarbete. Avvikelser går dock att hitta mellan avdelningarna i hur man initierat förändringsarbetet. Centrala faktorer vid tillämpning och förankring av förbättringsarbete har varit en pådrivande ledning och en betoning på allas delaktighet. Vidare har det varit viktigt för avdelningarna att få en stor frihet, inom ramen av ledningens anvisningar, att på operativ nivå tolka hur förbättringsverktyget skall användas.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/36481
Samlingar
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
Fil(er)
gupea_2077_36481_1.pdf (2.201Mb)
Datum
2014-07-07
Författare
Greene Carlstedt, Leo
Gräsberg, Adam
Nyckelord
Lean, lean healthcare, TQM, kontinuerliga förbättringar, förändringsarbete, effektivisering, sjukvård, processer
Serie/rapportnr.
Logistik
13/14:10
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV