Varför vill ingen bli musiklärare i högstadiet?
En undersökning om alienation hos musiklärare i högstadiet
Abstract
Syftet med denna uppsats är att undersöka om Karl Marx och Wright Mills teorier om alienation går att koppla till en högstadiemusiklärares arbetssituation och hur denna koppling i så fall ser ut. Eftersom tankarna och teorierna om alienation berör mångt och mycket så har jag valt att behrönsa teorianvändningen till två perspektiv som jag kallar det ideala arbetet(från Karl Marx) och alienation som diskrepansteori(från Wright Mills). Dessa teorier har i sin tur omformats till hypoteser för att underlätta analysen. Metoden som jag har valt för denna undersökning är samtalsintervju och jag har intervjuat fem musiklärare verksamma på högstadiet. Ur undersökningens resultat och analys framgår det att det i stora drag finns fyra orsaker till en potentiell alienering: viljan att lära känna eleverna, betygssystemet och kursmålen, de skriftliga omdömena och arbetsbördan. Diskussionen handlar delvis om hur dessa orsaker möjligen kan härledas från förväntningar som skapats i lärarutbildningen och att en del av lösningen på denna alienationsproblematik vore att aktivt försöka förändra blivande(och verksamma) lärares förväntningar på arbetet. Resultatets betydelse för läraryrket är därmed att den sätter ord på de moment, dilemman och känslor som lärare finner otillfredsställande angående arbetssituationen.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2014-07-16Author
Persson, Roger
Keywords
högstadiet
musiklärare
alienation
karl marx
wright mills
förväntningar
Language
swe