Show simple item record

dc.contributor.authorPersson, Roger
dc.date.accessioned2014-07-16T09:31:49Z
dc.date.available2014-07-16T09:31:49Z
dc.date.issued2014-07-16
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/36489
dc.description.abstractSyftet med denna uppsats är att undersöka om Karl Marx och Wright Mills teorier om alienation går att koppla till en högstadiemusiklärares arbetssituation och hur denna koppling i så fall ser ut. Eftersom tankarna och teorierna om alienation berör mångt och mycket så har jag valt att behrönsa teorianvändningen till två perspektiv som jag kallar det ideala arbetet(från Karl Marx) och alienation som diskrepansteori(från Wright Mills). Dessa teorier har i sin tur omformats till hypoteser för att underlätta analysen. Metoden som jag har valt för denna undersökning är samtalsintervju och jag har intervjuat fem musiklärare verksamma på högstadiet. Ur undersökningens resultat och analys framgår det att det i stora drag finns fyra orsaker till en potentiell alienering: viljan att lära känna eleverna, betygssystemet och kursmålen, de skriftliga omdömena och arbetsbördan. Diskussionen handlar delvis om hur dessa orsaker möjligen kan härledas från förväntningar som skapats i lärarutbildningen och att en del av lösningen på denna alienationsproblematik vore att aktivt försöka förändra blivande(och verksamma) lärares förväntningar på arbetet. Resultatets betydelse för läraryrket är därmed att den sätter ord på de moment, dilemman och känslor som lärare finner otillfredsställande angående arbetssituationen.sv
dc.language.isoswesv
dc.subjecthögstadietsv
dc.subjectmusikläraresv
dc.subjectalienationsv
dc.subjectkarl marxsv
dc.subjectwright millssv
dc.subjectförväntningarsv
dc.titleVarför vill ingen bli musiklärare i högstadiet?sv
dc.title.alternativeEn undersökning om alienation hos musiklärare i högstadietsv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokFineArt
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Academy of Music and Dramaeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Högskolan för scen och musikswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record