Show simple item record

dc.contributor.authorJohansson, Vivek
dc.contributor.authorSagerfors, Jonatan
dc.date.accessioned2014-07-16T09:39:00Z
dc.date.available2014-07-16T09:39:00Z
dc.date.issued2014-07-16
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/36490
dc.description.abstractSyftet med denna undersökning var att utforska den lärandes perspektiv genom att lära oss spela ett nytt instrument. Genom att försätta oss i en sådan situation och sedan granska våra egna läroprocesser hoppades vi kunna bemöta våra framtida elever med djupare förståelse. Vi ville på detta sätt försöka synliggöra faktorer som påverkar vårt lärande och bilda oss en uppfattning om hur vi påverkas av dessa. Undersökningen utfördes med oss själva som studieobjekt där vi under hela processen noggrant förde dagbok över våra upplevelser, både skriftligt och med ljudande inspelningar. Inspelningarna bifogas som en bidragande gestaltning till det avsnitt som kallas Processen. I Processen förekommer diskuterande tolkningar som fullföljs i Epilogen. Vår studie visar att det är svårt att till fullo sätta sig in i en nybörjares roll. Trots att vi valt att lära oss traktera ett instrument som ingen av oss tidigare haft några bekantskaper med lyckas vi inte till fullo. Vår förförståelse för musik i allmänhet gör att vi aldrig blir riktiga nybörjare men genom denna studie har vi bildat oss en djupare uppfattning om våra kommande elevers situation. Undersökningen visar också hur mycket motivation och stimulans betyder för det egna lärandet och också hur flow kan uppnås då alla klaffar faller på rätt plats. Inom samtliga områden vi behandlat i undersökningen lämnas frågor som vi tror kan främja fortsatt forskning inom området. Vi tror också att denna undersökning kan hjälpa läsaren att sätta sig in i upplevelsen av att vara ett oskrivet blad1.sv
dc.language.isoswesv
dc.subjectlärandesv
dc.subjectmusiksv
dc.subjectsaxofonsv
dc.subjectmotivationsv
dc.subjectflowsv
dc.subjectundervisningsv
dc.subjectutvecklingsv
dc.titleTabula Rasasv
dc.title.alternativeDen lärandes perspektivsv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokFineArt
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Academy of Music and Dramaeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Högskolan för scen och musikswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record