Det perioperativa samtalet-nyexaminerade operationssjuksköterskors uppfattningar
The perioperative conversation- graduated theater nurses perceptions
Sammanfattning
Den perioperativa operationssjuksköterskans huvudansvar är att vårda patienten under operationens tre faser; före under och efter. Kommunikationen mellan kollegor på operationsavdelningen ökar förutsättningar för en säker vård för patienten och en god dialog med patienten kan lindra den oro som finns inför den okända miljö som en operationssal. Pilotstudiens syfte var att undersöka operationssjuksköterskors uppfattning av samtal med patienten ett år efter avslutad utbildning. För att besvara pilotstudiens syfte valdes en kvalitativ intervjustudie med en fenomenografisk ansats. Fyra operationssjuksköterskor intervjuades, alla intervjuer spelades in och transkriberades ordagrant. Texterna analyserades och huvudpunkter i texterna formades sedan till fyra huvudteman med underteman. I pilotstudien framkom att operationssjuksköterskor inte kände ett behov av att träffa patienterna postoperativt, detta skiljer sig från tidigare studier. Vikten för informanterna låg i att få träffa patienten preoperativt, att få presentera sig och ge information. Tiden tillsammans med patienten konkurrerades med narkospersonal och informanterna kände att de fick ta plats för att få komma till patienten. Att utbildningen förmedlar kunskap om den perioperativa modellen var alla informanter eniga om, men dialogen var inte huvuddelen utan vikten låg i det praktiska. Kommunikationen med patienter förekommer genom rutinfrågor som är framtagna lokalt på varje operationsavdelning. Det framkom också i pilotstudien vikten av att läsa in varje patients enskilda behov av kontakt och på vilken nivå man som operationssjuksköterska lägger sin framtoning i mötet med patienten.
Examinationsnivå
Student essay
Övrig beskrivning
The perioperative nurse's primary responsibility is to care for the patient during the operation’s three phases; before, during and after. The communication between colleagues in the surgical department is increasing opportunities for safe care for the patient and a good dialogue with the patient can alleviate the concerns facing the unknown environment such as an operating theater. The pilot study was to investigate the surgical nurses' perceptions of conversations with the patient one year after graduation. To answer the pilot study's aim a qualitative interview study was chosen with a phenomenographic approach. Four theater nurses were interviewed and all interviews were recorded and transcribed verbatim. The texts were analyzed and the main points of the texts were then formed into four main themes with subthemes. The pilot study showed that theater nurses did not feel a need to meet the patients postoperatively; this is different from previous studies. The importance for the informants was to meet with the patient preoperatively, to introduce themselves and give information. Time with the patient was competed with anesthetists and the informants felt that they had to take place to get access to the patient. The education imparts knowledge of the perioperative model where all informants agreed, but the dialogue was not the main part. The practical knowledge came first. Communication with patients occurs through the routine questions that are generated locally in each operating department. It also emerged in the pilot study the importance of scanning each patient's individual needs for contact and at what level a theater nurse puts her appearance in the encounter with the patient.
Fil(er)
Datum
2014-08-04Författare
Bergman, Peter
Johansson, Viktor
Nyckelord
Kommunikation
perioperativ
operationssjuksköterskor
uppfattningar
Communciation
perioperative
Theater nurses
perceptions
Språk
swe