Föräldrars upplevelse av vårdmiljön på en barn och ungdomsavdelning
Parents´experiences of the care environment in a child and youth health care institution
Abstract
Bakgrund: Förälderns närvaro vid barnets vård och behandling är i dagens sjukvård självklar. Miljöombytet från hemmet till vårdmiljön påverkar föräldern. Tidigare forskning visar att det historiskt sett skett stora förändringar i vårdmiljön för föräldrarnas förutsättningar i vården. Fortfarande känner föräldrarna osäkerhet och hjälplöshet i sin föräldraroll i vårdmiljön. Föräldrarna önskar att sjuksköterskan ska ge dem stöd genom att lyssna och vara närvarande och bemöta dem med vänlighet.
Syfte: Studiens syfte är att beskriva föräldrars upplevelser av vårdmiljön på en barn och ungdomsavdelning.
Metod: Studien bygger på 13 föräldrar som besvarade en enkät med en öppen fråga då de har vårdats på en barn och ungdomsavdelning med sitt sjuka barn. Textmaterialet analyserades med hjälp av kvalitativ innehållsanalys.
Resultatet: Presenteras i två huvudkategorier, Att vara i professionellas händer och Att vara i en främmande miljö. Det resulterade i sex underkategorier; Att bli bemött som förälder, Att bli kommunicerad med, Att bli sedd i sina behov, Att ha möjlighet till bekvämligheter, Att få tiden att gå och Att vara isolerad.
Diskussion: Barnsjuksköterskans roll är att stödja föräldern och stärka dennes känsla av sammanhang. Då kan föräldern bli stärkt i sin föräldrar roll och där med stödja barnet och resten av familjemedlemarna. Föräldrars delaktighet är en förutsättning i barnsjukvården, vilket innebär att föräldrarnas behov framhävs och tillgodoses. Då ges en förbättring i vårdmiljön för föräldrarna. Därmed kan föräldrarna uppleva vårdsituationen mer hanterbar.
Konklusion: I resultatet framkom hur betydelsefull vårdmiljön är för föräldern som vårdas med sitt sjuka barn. En god vårdmiljö är en förutsättning för att föräldern ska kunna leva ut sin föräldraroll. Föräldern upplevde avsaknad av bekvämligheter. Vidare tillgodosågs inte deras behov fullt ut, då de var på barn och ungdomsavdelning tillsammans med sitt sjuka barn.
Degree
Student essay
Other description
Background: The parent has a natural presence in today’s child health care and hospital treatment. The transition from home to a care institution has an impact on the parent. Previous research shows that over time the conditions and the parent’s role in child and youth health care have changed extensively. Still there is insecurity and helplessness surrounding the parenting role in the health care environment. Parents wish for health professionals to give them support by listening and being present and they also wish to be met with kindness.
Purpose: The purpose is to describe parents’ experiences of the care environment in a child and youth health care institution.
Method: The study is based on 13 parents all faced with an open-ended question following the admission of their sick child into a health care institution. The research material was analysed using qualitative content analysis.
Result: The results were presented in two main categories; To be in professionals hands and Being in a foreign environment. From this, six subcategories emerged; To be treated as a parent, To be communicated with, To be seen in their needs, having the opportunity to amenities, To pass the time and To be isolated.
Discussion: Childrens nurses role is to support parents strengthen his sense of context. Then the parent may be strengthened in their parental role, thus supporting the child and the rest of family. Parents participation is essential in child care so that parents needs are highlighted and addressed. When given an improvement in the care environment for the parents. Thus parents can experience the caring situation more manageable.
Conclusion: Results show the importance of the care environment to the parent whose child is being cared for. A good care environment is critical to the parent’s ability to live out the parenting role. The parent experienced a lack of amenities and their needs were not fully met during the period of time spent with their child in a health care institution.
View/ Open
Date
2014-08-05Author
Dahlberg, Elisabeth
Johansson, Kristina
Keywords
Care environment
parents
experience
child and youth health care institution
Language
swe