dc.contributor.author | Knüppel, Sofia | |
dc.date.accessioned | 2014-08-13T08:06:18Z | |
dc.date.available | 2014-08-13T08:06:18Z | |
dc.date.issued | 2014-08-13 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/36614 | |
dc.description.abstract | Syfte: Studiens syfte är att ta reda på hur elever i årskurs 1 skapar multimodala berättelser med hjälp av digitala verktyg, i detta fall läsplattor. Fyra elever och tre processer har följts utifrån följande frågeställningar:
Hur kombinerar elever olika teckenvärldar i digitalt berättande?
Vilken betydelse har bilden i berättelsen?
Teori: I denna studie redogörs för en teoretisk bakgrund utifrån ett språkutvecklande synsätt utifrån områdena Lgr 11, multimodalitet, bildens betydelse, literacy och didaktisk design.
Metod: I denna studie har deltagande observation, dokumentation av process med film samt kompletterande intervju använts som metod.
Resultat: Studien kunde påvisa ett samband mellan grammatiska och effektiva läsare och val av teckenvärldar. Studien visade även att bilden har en central plats då elever i årskurs arbetar med digitalt berättande. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | VT14 IPS02 PDGX62 | sv |
dc.relation.ispartofseries | Kandidatuppsats | sv |
dc.subject | Multimodality | sv |
dc.subject | ICT | sv |
dc.subject | Literacy | sv |
dc.subject | Didactic design | sv |
dc.title | Vad ska vi måla då? Hur barn kombinerar bild med andra teckenvärldar vid digitalt berättande- en kvalitativ studie av tre olika processer | sv |
dc.type | Text | eng |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of education and special education | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet | swe |
dc.type.degree | Student essay | |