Show simple item record

dc.contributor.authorKnüppel, Sofia
dc.date.accessioned2014-08-13T08:06:18Z
dc.date.available2014-08-13T08:06:18Z
dc.date.issued2014-08-13
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/36614
dc.description.abstractSyfte: Studiens syfte är att ta reda på hur elever i årskurs 1 skapar multimodala berättelser med hjälp av digitala verktyg, i detta fall läsplattor. Fyra elever och tre processer har följts utifrån följande frågeställningar: Hur kombinerar elever olika teckenvärldar i digitalt berättande? Vilken betydelse har bilden i berättelsen? Teori: I denna studie redogörs för en teoretisk bakgrund utifrån ett språkutvecklande synsätt utifrån områdena Lgr 11, multimodalitet, bildens betydelse, literacy och didaktisk design. Metod: I denna studie har deltagande observation, dokumentation av process med film samt kompletterande intervju använts som metod. Resultat: Studien kunde påvisa ett samband mellan grammatiska och effektiva läsare och val av teckenvärldar. Studien visade även att bilden har en central plats då elever i årskurs arbetar med digitalt berättande.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesVT14 IPS02 PDGX62sv
dc.relation.ispartofseriesKandidatuppsatssv
dc.subjectMultimodalitysv
dc.subjectICTsv
dc.subjectLiteracysv
dc.subjectDidactic designsv
dc.titleVad ska vi måla då? Hur barn kombinerar bild med andra teckenvärldar vid digitalt berättande- en kvalitativ studie av tre olika processersv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of education and special educationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitetswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record