Vad ska vi måla då? Hur barn kombinerar bild med andra teckenvärldar vid digitalt berättande- en kvalitativ studie av tre olika processer
Sammanfattning
Syfte: Studiens syfte är att ta reda på hur elever i årskurs 1 skapar multimodala berättelser med hjälp av digitala verktyg, i detta fall läsplattor. Fyra elever och tre processer har följts utifrån följande frågeställningar:
Hur kombinerar elever olika teckenvärldar i digitalt berättande?
Vilken betydelse har bilden i berättelsen?
Teori: I denna studie redogörs för en teoretisk bakgrund utifrån ett språkutvecklande synsätt utifrån områdena Lgr 11, multimodalitet, bildens betydelse, literacy och didaktisk design.
Metod: I denna studie har deltagande observation, dokumentation av process med film samt kompletterande intervju använts som metod.
Resultat: Studien kunde påvisa ett samband mellan grammatiska och effektiva läsare och val av teckenvärldar. Studien visade även att bilden har en central plats då elever i årskurs arbetar med digitalt berättande.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2014-08-13Författare
Knüppel, Sofia
Nyckelord
Multimodality
ICT
Literacy
Didactic design
Serie/rapportnr.
VT14 IPS02 PDGX62
Kandidatuppsats
Språk
swe