• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Health and Care Sciences / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • Magisteruppsatser / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Health and Care Sciences / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • Magisteruppsatser / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Sex- och samlevnadsundervisning på gymnasiet - En interventionsstudie

Sex education in high school - An intervention study

Sammanfattning
Bakgrund: Forskning visar att ungdomar idag inte är nöjda med den sex- och samlevnadsundervisning de får i skolan. Många ungdomar uppfyller inte de kunskapskrav som finns i årskurs nio rörande sex och samlevnad. Det finns studier som tyder på att den obligatoriska sex- och samlevnadsundervisningen lär ut felaktig kunskap. Därför hade det varit intressant att undersöka ifall det skulle vara ett bra komplement till den ordinarie sex- och samlevnadsundervisningen att barnmorskestudenter, och i förlängningen barnmorskor, kommer ut till gymnasieskolor för att hålla i föreläsningar om sex och samlevnad. Syfte: Syftet med studien är att beskriva en eventuell förändring av gymnasieungdomars kunskapsnivå gällande sex och samlevnad efter genomförd undervisning. Studiens syfte är även att utvärdera om det är bra att barnmorskestudenter, och i förlängningen barnmorskor, kommer ut och undervisar i sex och samlevnad som ett komplement till den ordinarie sex- och samlevnadsundervisningen. Metod: En interventionsstudie genomfördes genom att semistrukturerade enkäter delades ut före och efter att föreläsningar i sex och samlevnad hölls för tre olika gymnasieklasser i årskurs 2. Enkätsvaren redovisas deskriptivt innan jämförande analys före och efter interventionen. Resultat: Antalet rätt på kunskapsfrågorna ökade signifikant efter föreläsningen. Resultatet visade att ungdomarna var positiva till att barnmorskestudenter kom och höll i en föreläsning i sex och samlevnad. Konklusion: Författarna har med denna studie kunnat påvisa en signifikant ökning av kunskap gällande sex och samlevnad hos de ungdomar som deltog på den föreläsning författarna höll i. Dock var urvalet så pass litet att resultatet inte kan appliceras på några andra skolor eller ungdomar än de som inkluderats i studien.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/37053
Samlingar
  • Magisteruppsatser / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
Fil(er)
gupea_2077_37053_1.pdf (992.7Kb)
Datum
2014-09-26
Författare
Strandell Lindholm, Elin
Wallin, Emma
Nyckelord
sex- och samlevnadsundervisning, adolescens, gymnasiet, didaktik, barnmorska
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV