• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Languages and Literatures / Institutionen för språk och litteraturer (2009-)
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för språk och litteraturer
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Languages and Literatures / Institutionen för språk och litteraturer (2009-)
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för språk och litteraturer
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

¿En qué piensan unos adolescentes cuando les hablamos de un Programa de Estudios?

Sammanfattning
Den nya Läroplanen, Lgr 11 och de olika kursplanerna som finns formulerade där, har från olika håll inom undervisningssammanhang stött på kritik för det abstrakta språkbruket. Som lärare i moderna språk, spanska, i grundskolan på en svensk utlandsskola har mitt syfte varit att ta reda på hur mycket eleverna förstår och vad de förstår av innehållet i kursplanen för moderna språk. Samtidigt ställer jag också frågan hur vi lärare skulle kunna arbeta för att eleverna ska förstå innehållet i styrdokumenten bättre. För att genomföra det här arbetet har jag använt mig av didaktikens grundfrågor för att sammanställa en enkät med 12 frågor till 16 elever.Genom att använda den här typen av öppna frågor försöker jag få fram vad eleverna förstår av innehållet, som finns under rubrikerna Syfte, Centralt innehåll och Kunskapskrav i Kursplanen för moderna språk inom ramen för språkval. Eleverna har svarat skriftligt på frågorna. Resultatet av den här studien visar att det är mycket viktigt, att aktivt arbeta med elevernas förståelse för hela innehållet av kursplanerna. Det är elevernas rättighet att förstå vad, hur och varför de ska studera ett ämne för att de ska lyckas i skolan. Därför är det också viktigt att lärarna får stöd och tillgång till extra material av pedagogisk karaktär. För att garantera elevernas rätt till en likvärdig förståelse av undervisningen är det då en uppgift f ör Skolverket att ta fram ett sådant. Det ska inte privata undervisningsföretag eller författare behöva göra.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/37145
Samlingar
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för språk och litteraturer
Fil(er)
Student Essay (299.9Kb)
Datum
2014-10-08
Författare
Ärlemalm, Kerstin
Nyckelord
enseñanza obligatoria
programa de estudios
lenguas modernas
alumnos
comprensión
Serie/rapportnr.
SPL Kandidatuppsats i spanska
SPL 2014-046
Språk
spa
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV