• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Magisteruppsatser (IPS)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Magisteruppsatser (IPS)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Delaktighet i grundsärskolans undervisning

Sammanfattning
Inledning I grundsärskolan möter vi ofta mycket heterogena grupper, vars förutsättningar för kommunikation och samspel ibland är vitt skilda från varandra. Hur kan lärare som arbetar i skolan möta grundsärskoleelevernas skilda behov, utan att ge avkall på individens rätt att vara delaktig och utvecklas tillsammans med andra? Syfte Syftet är att genom teoretiska resonemang, studie i en grundsärskola med efterföljande analys, komma fram till barriärer och andra faktorer som kan försvåra eller utveckla delaktighet i grundsärskolans undervisning. Teorier Arbetet med studien är inspirerad av hermeneutisk teoribildning och metod, samt sociokulturella lärandeteorier. Metod De kvalitativa metoderna i arbetsprocessen består av observationer i två klasser, två fokussamtal med skolledning och en intervju med pedagogerna för undervisningsgrupperna som omfattas av studien. Resultat Att tillhöra en grupp och ett socialt sammanhang på skolan är ofta knuten till grundsärskolans lokaliteter och miljö. Den organisatoriska utformningen kan dock ha faktorer som leder till delaktighetsbarriärer. Eleverna har i grundsärskolans en trygghetszon, där de av personalen anses vara trygga. Under lektionerna arbetar eleverna i smågrupper och lärarnas målsättning är att genom samarbete mellan eleverna och aktiviteter i skolans olika sammanhang få elever att lämna sin trygghetszon och vara delaktiga i undervisningen. Utvecklande av elevernas samarbete, empati och turtagning, anser pedagogerna vara betydelsefulla faktorer för att eleverna ska ges förutsättningar till delaktighet i undervisningsprocessen. Genom återkommande arbeten och med uppföljning av undervisningen vill skolledningens synliggöra särskolans elevers tankar och önskemål vid framtagande av likabehandlingsplan, men i studien framkommer att allt för mycket struktur och organisatoriska hänsyn/hinder riskerar arbetet med elevernas delaktighet.
Examinationsnivå
Student Essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/37307
Samlingar
  • Magisteruppsatser (IPS)
Fil(er)
gupea_2077_37307_1.pdf (608.4Kb)
Datum
2014-11-03
Författare
Ritheim Olsson, Susan
Nyckelord
social kontext
delaktighet
grundsärskola
undervisning
Serie/rapportnr.
Magisteruppsats
HT14 SLP600:1
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV