Visa enkel post

dc.contributor.authorSigvant, Eva
dc.date.accessioned2014-11-03T12:17:33Z
dc.date.available2014-11-03T12:17:33Z
dc.date.issued2014-11-03
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/37309
dc.description.abstractSyfte: Syftet med studien är att identifiera och beskriva samverkan mellan grundskola och grundsärskola då det gäller integrerade grundsärskoleelever på högstadiet och hur förutsättningar för denna samverkan möjliggörs samt att observera hur undervisningen organiseras för grundsärskoleeleverna då de är integrerade i grundskolan. Teori: Studien är inspirerad av det kommunikativa relationsinriktade perspektivet, KoRP, som är ett relationellt perspektiv där man studerar människan i sitt sammanhang med fokus på inkluderingsfrågor. Metod: Studien är en mikroetnografisk fallstudie utförd på en skolenhet. I insamlandet av empirin har halvstrukturerade intervjuer samt klassrumsobservationer använts som metod. Resultat: I resultatet framträder samverkan kring integrering på formellt och informellt plan. Möjligheter och hinder för samverkan kring integrering identifieras också. I organiseringen av undervisningen för de integrerade grundsärskoleeleverna identifieras fem kategorier av det specialpedagogiska görandet: ett tillåtande och inkluderande klassrumsklimat, en till en-relation, arrangerade samspelssituationer, individualisering och feedback. Nyckelbegrepp: ”En skola för alla”, samverkan, integrering och inkludering samt det specialpedagogiska görandet.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesMagisteruppsatssv
dc.relation.ispartofseriesHT14 LLU600:3sv
dc.titleIntegrerade grundsärskoleelever i grundskolan. En mikroetnografisk fallstudie om samverkan och det specialpedagogiska görandetsv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of education and special educationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikswe
dc.type.degreeStudent Essayeng


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post