• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Skolans mångtydiga grund: En intervjustudie om sju gymnasielärares uppfattningar gällande begreppet demokrati i läroplanen GY11

Abstract
Syftet med studien var att redogöra för hur sju lärare i Göteborgsområdet uppfattar formuleringar kring begreppet demokrati i läroplanen för gymnasieskolan 2011 (GY11). Syftet motiverades mot bakgrund av att läroplanen betonar begreppet demokrati, utan att ha någon uttalad definition av det. Ytterligare ett syfte var att undersöka hur lärarna uppfattar att de tillämpar begreppet demokrati samt att redogöra för hur lärarna motiverar tillämpningen av begreppet demokrati i sin verksamhet. De frågor som ställdes handlade om hur lärarna tolkar begreppet demokrati såsom det är definierat i läroplanen GY11, vilka uppfattningar lärarna har om sin tillämpning av begreppet i verksamheten samt hur lärarna motiverar tillämpningen av demokrati i verksamheten. Kvalitativa samtalsintervjuer genomfördes för att blotta uppfattningar gällande demokratiformuleringarna i GY11 och för att presentera hur lärarna argumenterar för demokrati i verksamheten. Resultatet visade att lärarna uppfattade demokrati i läroplanen som yttrandefrihet, medbestämmande, ett öppet diskussionsklimat, jämlikhet, rättvisa, representation och rättssäkerhet. Begreppet ansågs tillämpas via dialog, medinflytande, utvärderingar, bestämda och fria gruppindelningar, klass- och elevråd med protokollföring och med hjälp av diskussioner. Lärarna kunde motivera sin tillämpning av demokrati utifrån styrdokument, att det ansåg det något naturligt och något att slå vakt om. Demokrati skulle även fungera som ett motgift mot auktoritära krafter. Slutligen användes Foucaults teori om makt och disciplinering i diskussionen och slutsatsen löd att lärarnas demokratitolkningar kan påverka deras maktposition i klassrummet. Med tanke på den mångfald som visats i studien av lärarnas uppfattningar undrar vi om en likvärdighet i skolans demokratiuppdrag är möjlig att uppfylla. Studien är relevant för blivande lärare i den meningen att den blottlägger vilka uppfattningar som är rådande gällande det begrepp som utgör grunden för det svenska skolväsendet.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/37572
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_37572_1.pdf (449.5Kb)
Date
2014
Author
Strömberg, Simon
Fetibegovic, Mersija
Keywords
lärare
uppfattningar
demokrati
GY11
läroplansf
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV