• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”Inte alla kommer att bli musiker, men de kommer att bli bra människor” – En kvalitativ studie över förskollärares syn på musik som verktyg i utveckling av andraspråk

Abstract
Syfte och huvudfråga Syftet med rapporten är att undersöka hur förskolor arbetar med musik som verktyg för tvåspråkiga förskolebarn. Utifrån detta syfte finns två frågeställningar; Hur använder sig pedagoger av musik i språkutvecklande syfte för tvåspråkiga barn? samt På vilket sätt kan musik och sång gynna barn med svenska som andraspråk? Anledningen till att tvåspråkiga barn och musik valdes är att det inte verkar finnas så mycket forskning på området. Metod Som metod användes en kvalitativ intervjumetod. Intervjuerna gjordes med tre informanter, två som arbetar på en musikprofilerad förskola och en som arbetar på en förskola utan musikprofil. Detta urval gjordes för att kunna jämföra de tankar pedagoger på en musikförskola har med vad en pedagog på en förskola utan musikprofil har, och se vad det finns för likheter och skillnader. Eftersom studien är gjord med så pass få informanter går det inte att dra några generella slutsatser utifrån resultatet. Resultat Resultatet av studien visar att pedagoger har tydliga tankar om vad musiken kan ge barn med svenska som andraspråk, framför allt i sociala aspekter. Alla informanter är tydliga med att det är glädje och gemenskap som skapar goda musikstunder, vilket också stärker språkutvecklingen. Tydliga skillnader i förhållningssätt till musik upptäcktes på de två olika förskolor som besöktes. Betydelse för läraryrket Musik har stor betydelse för språkutvecklingen. Genom musiken får barnen uppleva språket genom många olika sätt så som rytmer, melodier och texter. Genom att också ta in sånger från andra kulturer och språk främjar man också gemenskapen i gruppen, och ju bättre modersmål ett barn har, desto bättre blir också andraspråket. Förhoppningen med denna rapport är att sprida tankar och idéer om musikens roll för tvåspråkiga barn i förskolan.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/37578
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_37578_1.pdf (794.4Kb)
Date
2014
Keywords
musik
andraspråk
tvåspråkiga barn
sociokulturel
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV