• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Den diskriminerande läroboken? – en innehållsanalys av två läroböcker i samhällskunskap

Abstract
Sammanfattning Den aktuella samhällsutvecklingen oroar många. Fördomar och främlingsfientlighet ökar, något som påverkar alla medborgare, samhällsskikt och skolan i högsta grad. Arbetet med kunskapsutveckling och värdegrund är två av skolans viktigaste uppdrag. Den statliga förhandsgranskningen av läromedel har upphört, därför har vi valt att granska läroböcker i det ämne som har flera gemensamma punkter med skolans värdegrund. Genom en komparativ innehållsanalys av två läroböcker för årskurserna 4-6 undersöker vi hur de speglar värdegrunden och mer precist diskrimineringsgrunderna. Till vår hjälp har vi formulerat följande övergripande frågeställningar; Hur framträder skolans uppgift att motverka diskriminering i de utvalda läroböckernas texter och bilder? Och Föreligger det några skillnader och likheter mellan de två granskade läroböckerna gällande hur de sju diskrimineringsgrunderna framställs? Läroböckerna som granskades var Koll på samhället och Puls Samhällskunskap. Den komparativa analysen gjordes i två delar en kvantitativ analys av böckernas bilder, samt en kvalitativ analys av läroböckernas texter. Vi har funnit att båda böckerna har stora brister i framställningen av många delar av diskrimineringsgrunderna. Vi anser därför att läroböckerna delvis misslyckats med syftet att stödja skolans uppgift att motverka diskriminering. De viktigaste didaktiska konsekvenserna har visat sig vara vikten av att kunna urskilja och utmana normativa och stereotypa föreställningar. Vi hoppas och tror att vår studie ökar medvetenheten hos lärare, och lyfter vikten av att ständigt analysera sig själv och de läromedel som används i undervisningen. Att vara medveten om att läroböcker kan bidra till reproduktion av normer som har stor risk att diskriminera anser vi vara högst relevant.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/37590
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_37590_1.pdf (1.121Mb)
Date
2014
Author
Eriksson, Karin
Eriksson, Helene
Engman, Terese
Keywords
Lgr11
diskriminering
diskrimineringslag
diskrim
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV