• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Den diskriminerande läroboken? – en innehållsanalys av två läroböcker i samhällskunskap

Sammanfattning
Sammanfattning Den aktuella samhällsutvecklingen oroar många. Fördomar och främlingsfientlighet ökar, något som påverkar alla medborgare, samhällsskikt och skolan i högsta grad. Arbetet med kunskapsutveckling och värdegrund är två av skolans viktigaste uppdrag. Den statliga förhandsgranskningen av läromedel har upphört, därför har vi valt att granska läroböcker i det ämne som har flera gemensamma punkter med skolans värdegrund. Genom en komparativ innehållsanalys av två läroböcker för årskurserna 4-6 undersöker vi hur de speglar värdegrunden och mer precist diskrimineringsgrunderna. Till vår hjälp har vi formulerat följande övergripande frågeställningar; Hur framträder skolans uppgift att motverka diskriminering i de utvalda läroböckernas texter och bilder? Och Föreligger det några skillnader och likheter mellan de två granskade läroböckerna gällande hur de sju diskrimineringsgrunderna framställs? Läroböckerna som granskades var Koll på samhället och Puls Samhällskunskap. Den komparativa analysen gjordes i två delar en kvantitativ analys av böckernas bilder, samt en kvalitativ analys av läroböckernas texter. Vi har funnit att båda böckerna har stora brister i framställningen av många delar av diskrimineringsgrunderna. Vi anser därför att läroböckerna delvis misslyckats med syftet att stödja skolans uppgift att motverka diskriminering. De viktigaste didaktiska konsekvenserna har visat sig vara vikten av att kunna urskilja och utmana normativa och stereotypa föreställningar. Vi hoppas och tror att vår studie ökar medvetenheten hos lärare, och lyfter vikten av att ständigt analysera sig själv och de läromedel som används i undervisningen. Att vara medveten om att läroböcker kan bidra till reproduktion av normer som har stor risk att diskriminera anser vi vara högst relevant.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/37590
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_37590_1.pdf (1.121Mb)
Datum
2014
Författare
Eriksson, Karin
Eriksson, Helene
Engman, Terese
Nyckelord
Lgr11
diskriminering
diskrimineringslag
diskrim
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV