Show simple item record

dc.contributor.authorEriksson, Karinsv
dc.contributor.authorEriksson, Helenesv
dc.contributor.authorEngman, Teresesv
dc.date.accessioned2014-12-03T08:03:37Z
dc.date.available2014-12-03T08:03:37Z
dc.date.issued2014sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/37590
dc.description.abstractSammanfattning Den aktuella samhällsutvecklingen oroar många. Fördomar och främlingsfientlighet ökar, något som påverkar alla medborgare, samhällsskikt och skolan i högsta grad. Arbetet med kunskapsutveckling och värdegrund är två av skolans viktigaste uppdrag. Den statliga förhandsgranskningen av läromedel har upphört, därför har vi valt att granska läroböcker i det ämne som har flera gemensamma punkter med skolans värdegrund. Genom en komparativ innehållsanalys av två läroböcker för årskurserna 4-6 undersöker vi hur de speglar värdegrunden och mer precist diskrimineringsgrunderna. Till vår hjälp har vi formulerat följande övergripande frågeställningar; Hur framträder skolans uppgift att motverka diskriminering i de utvalda läroböckernas texter och bilder? Och Föreligger det några skillnader och likheter mellan de två granskade läroböckerna gällande hur de sju diskrimineringsgrunderna framställs? Läroböckerna som granskades var Koll på samhället och Puls Samhällskunskap. Den komparativa analysen gjordes i två delar en kvantitativ analys av böckernas bilder, samt en kvalitativ analys av läroböckernas texter. Vi har funnit att båda böckerna har stora brister i framställningen av många delar av diskrimineringsgrunderna. Vi anser därför att läroböckerna delvis misslyckats med syftet att stödja skolans uppgift att motverka diskriminering. De viktigaste didaktiska konsekvenserna har visat sig vara vikten av att kunna urskilja och utmana normativa och stereotypa föreställningar. Vi hoppas och tror att vår studie ökar medvetenheten hos lärare, och lyfter vikten av att ständigt analysera sig själv och de läromedel som används i undervisningen. Att vara medveten om att läroböcker kan bidra till reproduktion av normer som har stor risk att diskriminera anser vi vara högst relevant.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectLgr11sv
dc.subjectdiskrimineringsv
dc.subjectdiskrimineringslagsv
dc.subjectdiskrimsv
dc.titleDen diskriminerande läroboken? – en innehållsanalys av två läroböcker i samhällskunskapsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record