dc.contributor.author | Eriksson, Karin | sv |
dc.contributor.author | Eriksson, Helene | sv |
dc.contributor.author | Engman, Terese | sv |
dc.date.accessioned | 2014-12-03T08:03:37Z | |
dc.date.available | 2014-12-03T08:03:37Z | |
dc.date.issued | 2014 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/37590 | |
dc.description.abstract | Sammanfattning
Den aktuella samhällsutvecklingen oroar många. Fördomar och främlingsfientlighet ökar, något som påverkar
alla medborgare, samhällsskikt och skolan i högsta grad. Arbetet med kunskapsutveckling och värdegrund är två
av skolans viktigaste uppdrag. Den statliga förhandsgranskningen av läromedel har upphört, därför har vi valt att
granska läroböcker i det ämne som har flera gemensamma punkter med skolans värdegrund. Genom en
komparativ innehållsanalys av två läroböcker för årskurserna 4-6 undersöker vi hur de speglar värdegrunden och
mer precist diskrimineringsgrunderna. Till vår hjälp har vi formulerat följande övergripande frågeställningar;
Hur framträder skolans uppgift att motverka diskriminering i de utvalda läroböckernas texter och bilder?
Och Föreligger det några skillnader och likheter mellan de två granskade läroböckerna gällande hur de sju
diskrimineringsgrunderna framställs? Läroböckerna som granskades var Koll på samhället och Puls
Samhällskunskap. Den komparativa analysen gjordes i två delar en kvantitativ analys av böckernas bilder, samt
en kvalitativ analys av läroböckernas texter. Vi har funnit att båda böckerna har stora brister i framställningen av
många delar av diskrimineringsgrunderna. Vi anser därför att läroböckerna delvis misslyckats med syftet att
stödja skolans uppgift att motverka diskriminering. De viktigaste didaktiska konsekvenserna har visat sig vara
vikten av att kunna urskilja och utmana normativa och stereotypa föreställningar. Vi hoppas och tror att vår
studie ökar medvetenheten hos lärare, och lyfter vikten av att ständigt analysera sig själv och de läromedel som
används i undervisningen. Att vara medveten om att läroböcker kan bidra till reproduktion av normer som har
stor risk att diskriminera anser vi vara högst relevant. | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.subject | Lgr11 | sv |
dc.subject | diskriminering | sv |
dc.subject | diskrimineringslag | sv |
dc.subject | diskrim | sv |
dc.title | Den diskriminerande läroboken? – en innehållsanalys av två läroböcker i samhällskunskap | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | M2 | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |