Man blir som man umgås – en studie om gymnasiekillars syn på manlighet
Abstract
Sammanfattning
Denna uppsats har tagit sin utgångspunkt i skolans arbete med värdegrunden, och mer precist i jämställdheten mellan
kvinnor och män. I värdegrunden finns flera olika värden som är viktiga men som samtidigt riskerar att falla mellan
stolarna däribland genus och jämställdhet. De är frågor som ofta kopplas till kvinnor, men vi har valt att angripa
problematiken utifrån gymnasiekillars funderingar. Pojkarnas perspektiv är relevant i debatten, samtidigt som det är
viktigt att öka deras medvetenhet i ämnet. Det här har vi valt att angripa med hjälp av två frågeställningar:
Hur resonerar killar på gymnasiet om olika ideal och uttryck av manlighet, till exempel i fråga om normer?
Vad uttrycker gymnasiekillarna för syn på jämställdhet mellan kvinnor och män i samhället idag och i framtiden?
För att kunna besvara de här frågorna har vi valt att genomföra kvalitativa fokusgruppsintervjuer med killar på en
gymnasieskola i Västra Götalandsregionen. Efter intervjuerna transkriberades det inspelade materialet, och det var
sedan detta material som analyserades.
I resultatet framkommer att eleverna i flera fall har en tydlig åsikt gällande vad som är manligt och vad som är
kvinnligt. Gymnasiekillarna är medvetna om olika tankar kring kön och genus, men det verkar finnas en skillnad mellan
hur de samtalar inom kompisgrupper och hur de samtalar med utomstående. Inom grupperna finns det en mer
könsstereotyp uppdelning. Eleverna är medvetna om skolans värdegrund, men den har inte lyckats påverka dem full ut.
Arbetet med värdegrunden är viktigt, men komplext. Skolan behöver fortsätta jobba med att både gestalta och förmedla
jämställdheten, så att det inte blir ett ämne som bara finns på papper utan blir ett levande mål som präglar skolan och de
som verkar i den.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2014Author
Pettersson, Karin
Tyrberg, Kristian
Keywords
Maskulinitet
manlighet
genus
värdegrund
jämstä
Language
sv