• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Man blir som man umgås – en studie om gymnasiekillars syn på manlighet

Abstract
Sammanfattning Denna uppsats har tagit sin utgångspunkt i skolans arbete med värdegrunden, och mer precist i jämställdheten mellan kvinnor och män. I värdegrunden finns flera olika värden som är viktiga men som samtidigt riskerar att falla mellan stolarna däribland genus och jämställdhet. De är frågor som ofta kopplas till kvinnor, men vi har valt att angripa problematiken utifrån gymnasiekillars funderingar. Pojkarnas perspektiv är relevant i debatten, samtidigt som det är viktigt att öka deras medvetenhet i ämnet. Det här har vi valt att angripa med hjälp av två frågeställningar: Hur resonerar killar på gymnasiet om olika ideal och uttryck av manlighet, till exempel i fråga om normer? Vad uttrycker gymnasiekillarna för syn på jämställdhet mellan kvinnor och män i samhället idag och i framtiden? För att kunna besvara de här frågorna har vi valt att genomföra kvalitativa fokusgruppsintervjuer med killar på en gymnasieskola i Västra Götalandsregionen. Efter intervjuerna transkriberades det inspelade materialet, och det var sedan detta material som analyserades. I resultatet framkommer att eleverna i flera fall har en tydlig åsikt gällande vad som är manligt och vad som är kvinnligt. Gymnasiekillarna är medvetna om olika tankar kring kön och genus, men det verkar finnas en skillnad mellan hur de samtalar inom kompisgrupper och hur de samtalar med utomstående. Inom grupperna finns det en mer könsstereotyp uppdelning. Eleverna är medvetna om skolans värdegrund, men den har inte lyckats påverka dem full ut. Arbetet med värdegrunden är viktigt, men komplext. Skolan behöver fortsätta jobba med att både gestalta och förmedla jämställdheten, så att det inte blir ett ämne som bara finns på papper utan blir ett levande mål som präglar skolan och de som verkar i den.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/37594
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_37594_1.pdf (310.0Kb)
Date
2014
Author
Pettersson, Karin
Tyrberg, Kristian
Keywords
Maskulinitet
manlighet
genus
värdegrund
jämstä
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV