• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Man blir som man umgås – en studie om gymnasiekillars syn på manlighet

Sammanfattning
Sammanfattning Denna uppsats har tagit sin utgångspunkt i skolans arbete med värdegrunden, och mer precist i jämställdheten mellan kvinnor och män. I värdegrunden finns flera olika värden som är viktiga men som samtidigt riskerar att falla mellan stolarna däribland genus och jämställdhet. De är frågor som ofta kopplas till kvinnor, men vi har valt att angripa problematiken utifrån gymnasiekillars funderingar. Pojkarnas perspektiv är relevant i debatten, samtidigt som det är viktigt att öka deras medvetenhet i ämnet. Det här har vi valt att angripa med hjälp av två frågeställningar: Hur resonerar killar på gymnasiet om olika ideal och uttryck av manlighet, till exempel i fråga om normer? Vad uttrycker gymnasiekillarna för syn på jämställdhet mellan kvinnor och män i samhället idag och i framtiden? För att kunna besvara de här frågorna har vi valt att genomföra kvalitativa fokusgruppsintervjuer med killar på en gymnasieskola i Västra Götalandsregionen. Efter intervjuerna transkriberades det inspelade materialet, och det var sedan detta material som analyserades. I resultatet framkommer att eleverna i flera fall har en tydlig åsikt gällande vad som är manligt och vad som är kvinnligt. Gymnasiekillarna är medvetna om olika tankar kring kön och genus, men det verkar finnas en skillnad mellan hur de samtalar inom kompisgrupper och hur de samtalar med utomstående. Inom grupperna finns det en mer könsstereotyp uppdelning. Eleverna är medvetna om skolans värdegrund, men den har inte lyckats påverka dem full ut. Arbetet med värdegrunden är viktigt, men komplext. Skolan behöver fortsätta jobba med att både gestalta och förmedla jämställdheten, så att det inte blir ett ämne som bara finns på papper utan blir ett levande mål som präglar skolan och de som verkar i den.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/37594
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_37594_1.pdf (310.0Kb)
Datum
2014
Författare
Pettersson, Karin
Tyrberg, Kristian
Nyckelord
Maskulinitet
manlighet
genus
värdegrund
jämstä
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV