PISA i Nyhetsmedier - En kvantitativ studie av OECDs PISA-undersökning i svensk tryckt press
Sammanfattning
Sammanfattning: Studiens syfte är att undersöka ifall omfattningen och karaktären av mediers rapportering
om OECDs PISA-undersökning påverkas av logik för nyhetsvärdering och artikelframställning, och om denna
framställning påverkar politikers reaktioner i medier. Huvudsakliga utgångspunkter är att en nyhetshändelses
negativitet påverkar antalet artiklar och artikelframställning i tryckta nyhetsmedier och att gestaltning av
nyhetshändelser påverkar hur människor uppfattar och tolkar innehållet. Jag har gjort en trendanalys där Sveriges
PISA-resultat över tid har jämförts med antal nyhetsartiklar som innehåller PISA-undersökningen, och en
jämförande kvantitativ innehållsanalys av artiklar som publicerats under perioden för PISA-009 rapporten och
PISA-01 rapporten har gjorts för att jämföra skillnader i vinkling, gestaltning och politiska reaktioner mellan
perioderna. Trendanalysen har baserats påolika tryckta nyhetsmedier och innehållsanalysens urval har
begränsats till de fyra största morgontidningarna och de fyra största kvällstidningarna. Resultaten visar att
negativitet påverkar nyhetsurvalet i studiens medier då sämre resultat i PISA efterföljs av större nyhetsartiklar.
Jag har inte funnit stöd för att mediernas gestaltning av PISA påverkar politiska aktörer. Jag har funnit
intressanta fingervisningar om att ökningen av nyhetshändelsens negativitet kan leda till att andelen neutrala
artiklar om denna nyhetshändelse ökar, då relationen mellan andel opinionsbildande artiklar och nyhetsartiklar
förändras vid större nyhetsvärde. Studien visar också vilken föränderlighet som existerar i PISA-bevakningen
över tid ur ett kvantitativt perspektiv, vilket gör det än mer intressant att göra jämförande kvalitativa studier på
reaktionerna efter olika PISA-omgångar. PISA som institution är idag en faktor som påverkar styrningen av
svensk skola. Resultaten i den här studien visar att mediernas hantering av PISA påverkas av mediernas logik för
nyhetsvärdering och artikelframställning, vilket innebär att studier av hur PISA påverkar svensk skolpolicy inte
kan förstås utan att ta med medierna i beräkningen, då medierna är en viktig arena för meningsskapande av det
offentliga samtalet.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2014Författare
Almqvist, Henrik
Nyckelord
OECD
PISA
Medier
Negativitet
Gestaltning
Språk
sv