Utmaningar i det pedagogiska arbetet med barn – pedagogers syn på och bemötande av barn i socioemotionella svårigheter i förskolan
Abstract
Sammanfattning:
Syftet med studien har varit att undersöka hur pedagoger i förskolan ser på barn i socioemotionella svårigheter
och vilka stödjande strategier de framhåller för att främja en positiv utveckling i det sociala samspelet för dessa
barn. Vi har också undersökt vilka hinder och möjligheter för föräldrasamverkan pedagogerna ser när det gäller
barn i sociala och emotionella svårigheter. I studien har vi utgått från tre frågeställningar: Hur ser pedagoger på
barn i socioemotionella svårigheter? Vilka strategier uttrycker pedagogerna att de använder sig av för att bemöta
och stödja dessa barn i deras samspel med omgivningen? Vilka möjligheter och hinder ger pedagogerna uttryck
för när det gäller samverkan mellan förskolan och hemmet kring barn i socioemotionella svårigheter?
I studien ingick nio pedagoger som är verksamma på tre olika förskolor. Vi använde oss av samtalsintervjuer
som metod där vi utgick från en gemensam intervjuguide vid genomförandet av intervjuerna. Ett tydligt resultat
som framkom är att alla pedagogernas sätt att tala om barn i socioemotionella svårigheter visar på ett relationellt
förståelseperspektiv då de menade att dessa barns svårigheter är något som uppstår i samspelet med andra. Det
framkom också att pedagogernas förhållningssätt till dessa barn har en avgörande betydelse. Detta då deras sätt
att uppfatta och förstå barnens svårigheter är det som avgör vilka strategier de väljer att använda sig av för att
stödja dessa barn. När det gäller samverkan mellan förskola och hem så framkom det även här att pedagogernas
förhållningssätt har en avgörande betydelse för vilka hinder och möjligheter som de ser att det finns i samarbetet.
Resultatet av studien visar på vikten av att som pedagog reflektera kring och kritiskt granska egna uppfattningar
och antaganden om barn i socioemotionella svårigheter då de ligger till grund för hur pedagogen förhåller sig till
och bemöter dessa barn liksom deras föräldrar.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2014Author
Anderberg, Kamilla
Rådberg, Sandra
Viksell, Jessica
Keywords
Socioemotionella svårigheter
samspel och kommunik
Language
sv