Språkandets förutsättningar & dilemman - En studie om barn och elevers språkutveckling
Abstract
Syfte
Vår studie avser att undersöka hur pedagoger samt lärare arbetar med barn och elevers språkutveckling i
förskolan, förskoleklass och årskurs ett. Vi vill även undersöka, hur pedagoger arbetar de för att aktivt tillgodose
barn/ elever med särskilt stöd i sin språkutveckling?
Hur arbetar pedagogerna och lärarna generellt med språkutveckling i sin verksamhet?
Hur arbetar pedagogerna och lärarna för att tillgodose barns och elevers behov av särskilt stöd i sin
språkutveckling?
Finns det någon skillnad i arbetet med språkutveckling i de verksamheter med majoriteten
flerspråkiga barn och elever respektive i de som har svenska som första språk?
Metod
Studien baserar sig på en kvalitativ enkätundersökning av respondentkaraktär där förskole pedagoger,
förskolelärare samt lärare från årskurs ett deltagit.
Resultat
Vår studie visar att leken är av betydelse för barns språkutveckling då barn lär och utvecklas i samspel med
andra. Pedagogers stöd samt vägledning i samspels- och lekaktiviter har visat goda resultat för barns
språkutveckling. Dagens barngrupper fortsätter att öka i antal vilket kan påverka det stöd som barn och elever
bör få tillgodosedda. Detta är av stor vikt för att förebygga eventuella språksvårigheter. I de fall där
språksvårigheter föreligger använder pedagoger och lärare olika metoder för att tillhandahålla språkligt stöd, som
exempelvis tecken som stöd eller mindre språkgrupper.
Förskolan respektive skolan använder sig av olika verktyg för att studera och utveckla barns och elevers språk.
De använder bland annat TRAS (Tidig Registrering Av Språkutveckling) som fungerar som ett underlag för att
observera barns språkande, och Bornholms-modellen som genom språklekar uppmuntrar elever att använda det
svenska språket. Vår studie har inte visat någon större skillnad i arbetet med språkligt stöd i verksamheter med
majoriteten flerspråkiga barn och elever i förhållande till de verksamheter där svenska som förstaspråk
dominerar. Emellertid upplever lärare i verksamheter med majoriteten flerspråkiga elever att de språkliga
barriärerna utgör svårigheter för att planera undervisningen så alla språkliga behov blir tillgodosedda då de
språkliga nivåerna skiljer sig markant.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2014Author
Streiffert, Elin
Martinsson, Louise
Lindgren, Julia
Keywords
Språkutveckling
specialpedagogik
förskola
försk
Language
sv