• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Språkandets förutsättningar & dilemman - En studie om barn och elevers språkutveckling

Abstract
Syfte Vår studie avser att undersöka hur pedagoger samt lärare arbetar med barn och elevers språkutveckling i förskolan, förskoleklass och årskurs ett. Vi vill även undersöka, hur pedagoger arbetar de för att aktivt tillgodose barn/ elever med särskilt stöd i sin språkutveckling?  Hur arbetar pedagogerna och lärarna generellt med språkutveckling i sin verksamhet?  Hur arbetar pedagogerna och lärarna för att tillgodose barns och elevers behov av särskilt stöd i sin språkutveckling?  Finns det någon skillnad i arbetet med språkutveckling i de verksamheter med majoriteten flerspråkiga barn och elever respektive i de som har svenska som första språk? Metod Studien baserar sig på en kvalitativ enkätundersökning av respondentkaraktär där förskole pedagoger, förskolelärare samt lärare från årskurs ett deltagit. Resultat Vår studie visar att leken är av betydelse för barns språkutveckling då barn lär och utvecklas i samspel med andra. Pedagogers stöd samt vägledning i samspels- och lekaktiviter har visat goda resultat för barns språkutveckling. Dagens barngrupper fortsätter att öka i antal vilket kan påverka det stöd som barn och elever bör få tillgodosedda. Detta är av stor vikt för att förebygga eventuella språksvårigheter. I de fall där språksvårigheter föreligger använder pedagoger och lärare olika metoder för att tillhandahålla språkligt stöd, som exempelvis tecken som stöd eller mindre språkgrupper. Förskolan respektive skolan använder sig av olika verktyg för att studera och utveckla barns och elevers språk. De använder bland annat TRAS (Tidig Registrering Av Språkutveckling) som fungerar som ett underlag för att observera barns språkande, och Bornholms-modellen som genom språklekar uppmuntrar elever att använda det svenska språket. Vår studie har inte visat någon större skillnad i arbetet med språkligt stöd i verksamheter med majoriteten flerspråkiga barn och elever i förhållande till de verksamheter där svenska som förstaspråk dominerar. Emellertid upplever lärare i verksamheter med majoriteten flerspråkiga elever att de språkliga barriärerna utgör svårigheter för att planera undervisningen så alla språkliga behov blir tillgodosedda då de språkliga nivåerna skiljer sig markant.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/37613
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_37613_1.pdf (640.6Kb)
Date
2014
Author
Streiffert, Elin
Martinsson, Louise
Lindgren, Julia
Keywords
Språkutveckling
specialpedagogik
förskola
försk
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV