Show simple item record

dc.contributor.authorArvidsson, Isabellasv
dc.contributor.authorKarlsson, Christiansv
dc.date.accessioned2014-12-03T08:03:41Z
dc.date.available2014-12-03T08:03:41Z
dc.date.issued2014sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/37632
dc.description.abstractSammanfattning: Det är kursplanerna och betygskriterierna som ska stå i centrum för lärarens bedömning och betygsättning. Betygen kan ha inverkan på elevens framtidsutsikter och framtida utbildningsval. För att samma kunskapsnivå inte ska bedömas olika är det därför viktigt att lärarnas betygsättning är likvärdig. Detta är bakgrunden till vår kvalitativa studie där vi undersökt och jämfört gymnasielärares bedömning och betygsättning, samt studerat om lärare uppfattar att det finns stöd vid tolkning av kunskapskraven. Syftet besvaras med hjälp av två olika frågeställningar. Första frågeställningen är ”Vilka  likheter  och  skillnader  finns  det  i  lärarnas  betygsättning  och  bedömning?”   och den andra lyder ”Vilka   verktyg   uttrycker   lärarna   finns   för att få stöd i tolkningen av kunskapskraven?” Genom en enkätundersökning har verksamma gymnasielärare inom samhällskunskap i en större västsvensk kommun fått besvara frågor, samt motivera och betygsätta ett autentiskt elevsvar på ett prov. Studiens teoretiska referensram utgörs av mål- och kunskapsrelaterade teorier, samt tidigare forskning på området likvärdig bedömning. Resultatet visar att gymnasielärare i den undersökta kommunen betygsätter samma elevsvar olika med skilda motiveringar. Det finns lärare som betygsätter elevsvaret utifrån centrala begrepp i kunskapskraven men även lärare som använder andra formuleringar, vilket bland annat kan förklaras av att kunskapskraven är otydliga. Resultatet visar även att alla lärare inte anser att det finns stöd vid tolkning av kunskapskraven. Däremot menar de lärare som anser att det finns stöd att de använder verktygen skolverket rekommenderar. Det finns fler aspekter som påverkar lärarnas betygsättning och vår studie har visat att det inte finns någon likvärdigt bedömning.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectLikvärdig bedömningsv
dc.subjectbetygsättningsv
dc.subjectbedömningsstödsv
dc.titleEtt elevsvar - olika betygsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record